028=241120==15:00UTC==Positie:52=43,19N==006=05,45E==Giethoorn======================

Terwijl we bezig waren om onze boot zo verantwoord mogelijk uit te rusten om de zee op te gaan deze zomer luisterden we regelmatig naar de marifoon. In onze haven konden we Dover Coast Guard ontvangen en we verbaasden ons over de waarschuwingen die ze gaven dat er met drones gepatroulieerd werd in het Engels kanaal. Een enkele keer hoorden we een oproep naar een schip met het verzoek om in een bepaalde richting te kijken of ze een klein schip zagen. "Please keep a sharp look out for small vessel near your position" soms zelfs met de vraag om "Standby for further instructions" te blijven. Met ontzetting realiseerden we ons dat de kustwacht dagelijks druk was met illegale overstekers die de drukst bevaarde zeestraat van de wereld aan het oversteken waren in rubber bootjes.
Ontzetting, omdat we ons realiseren dat er blijkbaar verschillende normen en waarden gelden voor boten die de zee op gaan. Voor ons gelden allerlei regels kwa uitrusting en registratie en registratie om niet als onbezonnen en ontverantwoord te boek te staan bij overheden, verzekeringen en de publieke opinie. Maar anderen kiezen het ruime sop en krijgen de hulpende hand toegestoken. Tijdens tochten op het Engels kanaal hoorden we vroeger de Coastguard regelmatig schepen toespreken die beboet werden voor "not in compliance with traffic separation scheme regulations" de oversteek maakten. Zo'n boete kost ruim € 10.000,- en noodzakelijk uitwijkende schepen kunnen de schade op je verhalen. Nu horen we ze boten oproepen om onverantwoorde zeevaarders te hulp te komen. Overeenkomstig het zeerecht ben je na zo'n oproep nagenoeg verplicht te helpen bovendien.
De ontsteltenis groeit verder als we beseffen dat een rubberbootje met de afmetingen van onze bijboot door de illegalen betaald is met een prijs die meer is dan onze hele nieuwe boot. Ondanks dat de prijzen voor illegale overtochten terug lopen is een volle rubberboot zo'n € 60.000,- waard. Met de illegale oversteken was dit Corona jaar veel geld te verdienen, ruim 30 miljoen Euro ging er minimaal in om. De plezier chartervaart naar Engeland lag geheel stil door lock-downs en strenge Corona regels, recreatief overnachten op je eigen boot was zelfs een periode verboden.
Natuurlijk hebben de illigalen ook hun voorbereidingen getroffen en zich goed ingelezen in de materie van asielrecht, asielprocedures en zeerecht. De internet site InfoMigrants stelt zich ten doel om misinformatie op ieder punt van hun reis te voorkomen. Vanaf het moederland van de illegaal, langs de route die ze volgen tot het land van hun dromen is de juiste informatie te vinden in vijf talen (Frans, Arabisch, Engels, Dari (Afgaans)en Pashto (Irakees)).
Zelf ben ik een groot voorstander van kennis delen en vrije pers, maar ons fatsoen heeft blijkbaar een keerzijde. In de Handleiding hoe steek je illegaal het kanaal over staat zelfs te lezen dat een pleziervaartuig verplicht is iedereen die op zee in nood verkeerd te helpen en de autoriteiten te informeren over de plaats van de in nood verkerende zeevarenden. Als de autoriteiten geinformeerd zijn moeten ze op de plaats blijven en verdere instructies afwachten.
Tijdens onze vorige reis genoten we van Marocco, Canarische eilanden, Senegal en Gambia, maar deze keer twijfelen we over welke route we gaan varen. Het Engels kanaal is een verplicht te nemen hindernis geworden. We verwachten niet dat we ontzet zullen moeten worden door de "special forces" van de Engelsen zoals het de Griekse tanker verging waar illegalen aan boord waren geklommen. Maar toch met 10-tallen bootjes per week die de oversteek maken is een ontmoeting waarschijnlijk.
De zee rondom de noord-west kust van Spanje en Portugal was dit jaar verboden vaargebied voor schepen kleiner dan 15 meter vanwege "speelse" orca's die schepen aanvielen. Genieten van de Spaanse Ria's is dus risico voller geworden.
Marocco en de west-Afrikaanse kust staan niet meer op ons verlanglijstje ondanks de goede herinneringen die we er aan hebben. Een bezoek aan de Canarische eilanden is praktisch voor bevoorrading, uitrusten en genieten. Maar helaas worden deze kusten ook overspoeld met onverantwoorde scheepvaart. Dit jaar zijn er al ruim 15-duizend illegalen aan land gekomen. Dit maakt het verblijf in de havens vast niet gezelliger.
We overdenken een langere oversteek naar de Azoren, vanuit Engeland is dat circa 1200Nm. Om de heersende passaat winden op te pikken richting de Cariebe zullen we daarna flink zuid moeten varen. De Cabo Verden liggen 1500Nm zuidelijk en iets naar het oosten. De Canarische eilanden liggen met ruim 800Nm dichterbij. Deze tocht over de Azoren brengt ons wel meer westelijk op de Atlantische oceaan en de ontmoeting met stormen is tot December dan waarschijnlijker. Ook zullen de tochten een meer aan de winds karakter hebben, wat we niet leuk vinden.
Een andere optie is om vanuit Engeland gelijk op zuidelijk Portugal aan te leggen en daarna richting de Canarische eilanden en de Cabo verden. Wat het wordt laten we afhangen van de actualiteit medio augustus 2021. De vooruitzichten zijn echter compleet anders dan toen we 10 jaar geleden vertrokken.

     


.