024=201120==12:00UTC==Positie:52=43,19N==006=05,45E==Giethoorn======================

De vuldoppen van onze brandstof- en watertank op het achterdek kan je openen met een lierhendel. Handig want dan heb je aan boord altijd een passende sleutel. Maar helaas ook onhandig, want de doppen zitten zo geplaatst dat je geen volledige draai kan maken met de lierhendel. Je moet dus ieder keer de hendel er uithalen en opnieuw insteken en je kan slechts een kwart slag draaien.
Wederom werden we door (ex)zeilende vrienden geholpen en wat werk van de smid. Van Joop kregen we een bitje dat past in een lier (22mm), hij gebruikte het ooit om met een stevige electrische accu boormachine zijn lier electrisch te bedienen. Ed had nog een ratelsleutel over en de smid vond nog een passend insteekblokje in zijn gereedschapslade dat hij er op kon lassen. Nu kunnen we dus eenvoudig de vuldoppen openen met de ratelsleutel. Ook voor het aandraaien van de ankerlier gebruiken we deze ratel.
We hebben een Eberspacher hetelucht kachel aan boord die het lekker warm houdt. Hij blaast warme lucht de kajuit in vanuit één opening in het trappetje bij de kajuit ingang. We vonden wel altijd dat de achterhutten erg naar motorruim gingen ruiken als we de kachel aan hadden.
Dit bleek te komen omdat de vertakkingen van de warme luchtslang niet goed waren aangesloten op de uitblaas openingen en de slang niet geisoleerd was. Kortom het motorruim was de best verwarmde ruimte aan boord. Terwijl Erik dit onderzocht en de lengte meette van de nieuw te kopen geisoleerde luchtslang trok hij gelijk de aanwezige leidingen mooi parallel zodat alles overzichtelijk was. Het probleem van de warme motorruimte was gelijk verholpen, de hele kachel werkte niet meer !
Handleidingen werden opgezocht, bedrading nagemeten en www.standkachel.eu werd gebeld om mee te denken. We konden het beste de kachel demonteren en langsbrengen, scheelde weer een monteur aan boord. Maar het demonteren is geen leuke klus, dus toch nog maar eens alles na lopen. Het enigste dat veranderd was was de ophanging van het pompje, van slordig los hangend naar keurig horizontaal en parallel met de andere leidingen. In de handleiding stond een tekening met de pomp onder een helling van 15-90 graden en dit bleek de oplossing. Het pulspompje moet juist onder een hoek gemonteerd worden !
     


.