018=171120==17:00UTC==Positie:52=43,19N==006=05,45E==Giethoorn======================

Als we de trossen los gooien voor onze reis willen we goede zeilen aan boord hebben. Het rolgrootzeil was nodig aan vervanging toe dus die werd gelijk dit voorjaar besteld bij InSails. Een zeilmaker dichtbij de haven en bekend met ons type schip. We kozen voor de Cruising cut en 8,2 oz doek. Omdat het een rol grootzeil is hoefden we niet na te denken over reefknuttels (opbind touwtjes), reefogen (RVS ogen in zeil om het vast te zetten bij de mast) of cunningham hole, maar nu leerden we wat een clewblock (verstevigde zeilhoek met wieltje) is en namen we langere rolversterking. Alles werd uitgevoerd met extra brede naden (40mm) en triple gestikt, kortom de Offshore uitvoering.
Met een rol grootzeil rol je het zeil de mast in als je het wilt opbergen of verkleinen. Je kan dus eenvoudig verschillende grote van zeilvoering kiezen. Bij een zeil op leuvers zit je vast aan de maten van een eerste, tweede of derde rif. De bediening is bij ons geheel vanuit de kuip. De wedstrijdzeilers vinden het maar niets omdat door het losse onderlijk minder spanning in het zeil te zetten is. Wij hebben geen haast. En we varen liever voor de wind op onze voorzeilen dan aan de wind met een strak grootzeil.
De voorzeilen zagen er nog redelijk uit. Het zijn een high aspect fok en een grote genua. De genua vinden we veel te groot en we houden niet van zeilwissels als we aan het varen zijn, dus die blijft thuis. We hebben plannen om een tweede voorstag te plaatsen zodat we twee voorzeilen kunnen voeren als we met de passaat van achteren de Atlantische oceaan oversteken. Dat beviel ons goed de vorige keer.
We zoeken nu een bedrijf dat zowel de stag kan plaatsen als de putting in het voordek wil maken. In de mast is al een voorbereiding gemaakt voor het plaatsen van zo'n binnenstag. Op circa 50cm onder de top is een uitsparing waar de stag in kan. Door dit hoge aangrijpingspunt zijn geen bakstagen nodig, de benodigde tegenspanning wordt geleverd door de achterstag. De dekputting komt net achter de ankerbak en de trekkrachten van de binnenstag zullen overgebracht worden op het schot dat nu het voeteneind vormt in de punt.



.