064=010814==13:00UTC=Positie:13=31,9S==71=57,5E==Cusco======

's-Middags gaan we naar de oude binnenstad en lopen langs de hoogte punten van historisch Cusco. Later deze week komen we er wel terug op ons gemak. Tijdens koffie drinken komen verkopers langs met schilderijen, handwerkjes en kalabassen. Na een gezellig spel van onderhandelen en kletsen met twee van die dames kopen we een mooi bewerkt kalabas. Daarna lopen we over de markt en nemen foto's van de twaalfhoekige steen die in een van de oude Inca muren te zien is. Marsha en Maarten nodigen ons uit voor een etentje in hun favoriete restaurant en we besluiten de dag met een heerlijke maaltijd bij "Baco". We nemen als aperatief de lokale "Pisco sour", als hoofdmaaltijd wordt er gekozen voor Argentijnse biefstuk, salade met kip en Alpaca bout met wasabi saus. Voor een toetje hebben we geen van allen nog een gaatje over.



       
       



063=010814==13:00UTC=Positie:13=31,9S==71=57,5E==Cusco======
Lima is het land waar oorspronkelijk de aardappel vandaan komt, op de markt zie je dan ook een veelheid aan verschillende soorten verse aardappels. Naast aardappels is het ook het land met veel maissoorten, een grote productie van de drugs cocaine, cavia eters, vrouwen met hoedjes en kleurijke draagdoeken en natuurlijk de Inca cultuur. Op de markt zochten we laurier blaadjes voor in de soep, toch maar even vragen wat er in het zakje zit, dat waren dus verse coca bladeren om te kauwen of thee te zetten. Eh, nee we zoeken blaadjes voor in de soep, helaas niet bij deze verkoopster. Even later vonden we ze bij een ander kraampje.
Zaterdag hebben we de werkplekken van Marsha en Maarten bekeken. Marsha zit op het kantoor van Tucan travel waar ze "taylor made" (op de persoonlijke wensen afgestemde) reizen samensteld voor bezoekers van Zuid-Amerika (Brazilie, Argentinie, Peru, Chili, Antartica, of waar de klant maar naar toe wil). Maarten heeft ook een bureautje op kantoor maar zit liever op de "truckpark" (werkplaats) waar het onderhoud aan de vrachtwagens gebeurt door de chauffeurs en lokale monteurs. Hier is hij meer nodig als "fleetmanager" om beslissingen te nemen over reparaties en onderhoudsklussen. Het contact met de wagens die onderweg zijn gaat veel via smartphone met Skype en Facebookberichten, dat kan ook prima vanaf de werkplaats. Op de weken durende tochten die met de wagens gemaakt worden over vele duizenden kilometers en matige wegen is goed onderhoud van groot belang om alle toeristen op tijd van A naar B te krijgen. De monteurs op de werkplaats zijn echte alleskunners, ze maken nieuwe bumpers, schermpjes voor de lampen, carroserie spuiters, electronica kenners, lassers, motorblokken en versnellingsbakken worden zonder moeite uit en in elkaar gezet.


.