042=140514==13:00UTC=Positie:13=00,2N==061=14,6E==Admirality=Bay=Bequia=============

We liggen lekker rustig in de Admirality bay op Bequia. In de namiddag zwemmen of snorkelen we om af te koelen. De korte regenbuitjes in de avond en nacht vullen ons douchewater aan zodat we niet te veel interen op onze watervoorraden.
De motorkoeling is nog steeds niet optimaal dus iedere dag onderzoeken we een onderdeel van het koelsysteem. Gisteren vervingen we de impellor, niet omdat het nodig was, maar om weer een schakel in het koelsysteem op en top te hebben. Met de impellor vervanging haalden we ook gelijk de waterpomp van het motorblok af om hem beter te monteren, een bochtje van de waterleiding liep tegen het vliegwiel aan. Bij Kerry marine suplies laten we een passende pakking maken zodat we de pomp netjes kunnen terug plaatsen. Helaas het lijkt geen vebetering te zijn.
Deze morgen controleren we wederom de impellor, die ziet er prima uit. Dan controleren we de hoeveelheid water die de impellor door de warmtewisselaar pompt. We halen de slang bij het spruitstuk los en verlengen hem naar de gootsteen. Een prima waterstraal komt er uit als we de motor starten, en bij meer gas wordt de straal duidelijk harder. We draaien nu dus met een droge uitlaat, slechts uitlaatgassen in de uitlaatslang. Het koelwater gaat niet meer via het waterslot door de uitlaatslang maar rechtstreeks de gootsteen in. De temperatuur van de motor komt niet boven de 80 Celsius, ook bij 10 minuten vol gas. We besluiten dat de koeling van de warmte wisselaar in orde is. Al eerder hadden we gezien dat de koelvloeistof prima wordt rondgepomd als de temperatuur bij de 80 Celsius komt, de klep van de thermostaat en de koelvloeistofpomp werken naar behoren en aan de kracht van de straal te beoordelen zitten er geen blokkades in het motorblok. De koelvloeistof blijft helder van kleur en ook de olie heeft een goede kleur en er zijn geen veranderingen in het volume.

Wat dan nog rest is een controle van de uitlaatslang die na het waterslot komt. We halen de bakskist leeg, ontkoppelen de slang en duwen vanaf de uitlaatkant eerst een dunne slang, waar we een touwtje doorheen hebben gedaan, door het uitlaatsysteem en daarna trekken we een vaatdoek aan een touwtje heen en weer via de uitlaatslang. Een soort van schoorsteenvegen dus. Geen noemenswaardige rommel komt er uit. De vaatdoek trekken we er eenvoudig doorheen, dus blokkades lijken er niet te zitten. Alles weer monteren en inruimen. We starten de motor en deze blijft onbelast weer prima gekoeld. We zetten hem daarna met flink gas in zijn achteruit en hopen dat het anker het houdt. De temperatuur loopt wat op na 10 minuten, maar binnen de grenzen. Voor al onze acties was de temperatuur anders al boven de 90 Celsius geweest. We besluiten dat we weer verder kunnen varen, maar de motorkoeling moeten we in de gaten blijven houden.
Na al het geklus zijn we zelf aan afkoeling toe. Tijdens het snorkelen ontdekt Erik dat er onder veel stenen langousten zich schuil houden. Onder een steen telt hij al snel 15 langousten. Het vangstseizoen voor deze dieren is voorbij, dus we eten vanavond geen verse langoust maar proberen onze blik voorraad op te maken.

.