018=24102023=14:00UTC====Positie:33=03,7N==16=18,9W==Porto=Santo==ODO=1819Nm==

De nacht van zaterdag op zondag zal ons nog lang bijblijven. Het waren voor het eerst angstige momenten aan boord. De wind trok in de loop van de dag aan van 6-7-8 Bft naar in de nacht ruim 11Bft. We gierden achter onze mooring van links naar rechts en maakten regelmatig helling dat de gangboorden het water raakten. De bijboot tolde meerdere keren door de lucht, als een vlieger achter onze boot. Gelukkig was de mooring stevig en hielden onze lijnen het. Uit voorzorg hadden we de buitenboord en de brandstof tank al van de bijboot gehaald. Tot 03:00 uur in de nacht hielden we wacht daarna nam eindelijk de wind af naar een rustige 6-7Bft. We hadden de storm anders ingeschat, hij zou in zijn piek van over de bergen moeten komen zodat we in de luwte zouden liggen, maar niets van dat al. De volgende ochtend was het voor zeilers om ons heen bijboten omdraaien en buitenboordmotoren spoelen en vrijmaken van zeewater. Gelukkig had de "Make My Day" daar ervaring in en zo waren de meeste motoren in de middag al weer aan de praat. 's-Avonds komen we met zijn allen bijelkaar op het terras van de Marina en praten na. Ook nemen we afscheid van een aantal boten die al weer verder gaan.
Dinsdag is onze bestelling uit Amerika gearriveerd, het zijn een "sealing kit" en "bearing kit" voor onze boegschroef (QL CT900). Dus binnenkort kunnen we het water uit voor het demonteren van de boegschroef en het vervangen van de lekkende onderdelen.
We hadden bijna een nieuwe koelkast besteld, de aantrekkelijke offerte van George Kniest was al binnen, toen Erik in een laatste poging om het probleem te verhelpen de spanning ging nameten bij de koelkast. Slechts 11,3 Volt was het, een snelle blik op de accumonitor vertelde hetzelfde. Het bewolkte weer van de laatste dagen in combinatie met het draaien van de watermaker hadden voor een flinke ontlading gezorgd. Vanaf nu dus stroomdraaien als we drinkwater maken. Maar ook opzoek waarom de zonnepanelen (360Watt) niet zoveel bijladen als wat we verwachten. Aan Jonathan van de Asylum vragen we of hij een reserve zonnepaneellader heeft, omdat we de werking van de onze wantrouwen. Na alle panelen en verbindingen te hebben nagemeten en de reserve lader er tussen te hebben is de eindconclusie dat iets meer dan 200Watt laden het maximum haalbare is. Deels door beschaduwing en deels door lage zonnestand. Ook vinden we een zonnepaneel dat slecht verbonden is en dat probleem hebben we kunnen verhelpen.
Iedere haven heeft wel zijn bijzondere gasten. Zo ligt er nu bij ons een Duits schip met een uiterst relaxte zeiler. Alle dagen zit hij van 's-morgens vroeg tot 's-avonds op zijn klapstoel op het voordek. Niet eens een boek te lezen, gewoon lekker zitten en kijken, soms een dutje doen. Natuurlijk zijn we gewoon jaloers op hem. Hij had wel het mooiste zicht op de Gouden Leeuw die sinds gisteren hier aan de kade ligt. Het is een internaat schip waar 44 leerlingen 7 maanden mee varen en onderwijs krijgen op niveau van de 10de en 11de klas.

   







.