014=03102023=14:00UTC====Positie:33=03,7N==16=18,9W==Porto=Santo==ODO=1819Nm==




Omstreeks 18:00 uur komen we aan in de ankerbaai van Porto Santo, het noordelijkste eiland van de Madeira groep dat bij Portugal hoort. We varen even de haven in maar daar is het aardig druk, dus we gaan buiten voor anker. De bodem is zand en het is er 5 meter diep, prima ankergebied dus. De wind en de golfbeweging staan loodrecht op elkaar dus rustig liggen is het niet. De water temperatuur is een aangename 21 Celsius en al snel zwemmen we allebei rondjes rond de boot en inspecteert Erik het anker.
De volgende morgen gaat de bijboot te water en melden we ons bij de douane en het havenkantoor. Daarna gaan we langs bij een paar van de vele Nederlandse boten die hier liggen. De "Make my day" is er al 4 maanden en heeft volgens de anderen de meeste informatie. Hier vernemen we dat er een Whatsapp groep is voor de Porto Santo zeilers. Hierin worden de sociale activiteiten aangekondigd en kan je hulpvragen plaatsen. We hadden al gehoord dat VHF netjes in havens "old school" waren. Dus ook wij melden ons aan voor de groep, kunnen we gelijk ons boegschroef probleem kenbaar maken.
Er liggen veel boten met voor ons bekende namen van vertrekkersdagen, facebookgroepen en AIS-data. In de Whatsapp groep zien we alleen persoonsnamen en telefoonnummers dus weten we nog niet welke boten er deelnemen. De Yoga bijeenkomsten slaan we over, een reciproke zaag hebben we niet, en de boten die vertrekken zijn onbekend voor ons. Een 10-tal berichten per dag komen er in de App-groep, het is de moderne manier van contact houden via internet. De laatste weken zien we steeds meer boten die uitgerust zijn met sateliet internet via Starlink. Het is een eenvoudige manier om altijd internet verbinding te hebben en zo in contact te blijven met alles en iedereen. Wij gaan opzoek naar een unlimmited data telefoonkaartje voor de komende maand, want we schatten in dat we hier nog wel even liggen tot de boegschroef gerepareerd is. Ons Vodafone kaartje van het vaste land kunnen we hier bij gebrek aan een winkel niet opladen. We kopen dus een nieuw SIM-kaartje bij de NOS winkel.



.