015=03102023=14:00UTC====Positie:33=03,7N==16=18,9W==Porto=Santo==ODO=1819Nm==



Op de groepsapp wordt een wandeling rondom Pico do Foche gemeld. Verzamelen om 9:30 uur, met een taxi-busje naar boven en dan een rondwandeling van crca 1,5 uur met weinig klimmen en dalen. Dat lijkt ons wel wat, de volgende morgen zijn we met in totaal 7 deelnemers. Hans de initiatiefnemer is van de Gravity, verder zijn Loveworkx en Ceder ook van de partij.
Onderweg kletsen we wat en Hans heeft de nodige kennis van het eiland en dat maakt het tot een aangename wandeling. We lopen gelukkig net in het beboste gedeelte van het verder kale landschap. Dus regelmatig schaduw en altijd wel een windje van zee. Het is zondag en ook de plaatselijke jagers zijn actief. Ze jagen op patrijs, vanuit het busje hadden we de vogels al angstig de weg zien oversteken.
Op de terugweg gaan we nog het dorp in voor een lekker ijsje, maar helaas op zondag gesloten. Dan maar koffie drinken in een andere tent en ook nog langs bij de supermarkt, een grote Pinco doce. We vernemen van Jacqueline (Loveworkx) dat op de werf een handige Portugees is met de naam Miguel. Miguel is al 16 jaar bezig om een van zee gesleepte boot op te knappen. Hij wil er graag weer mee naar het koude water van de Polen varen.
Op de Whatsapp groep wordt gemeld dat er een mooring vrij is in de haven. Daar willen we graag gebruik van maken melden we gelijk. We knopen snel onze dinghy aan de mooring en de Sportivento brengt ons naar onze boot. Snel anker op en naar de haven, Rene van de Sportivento helpt ons ook nog met het vastleggen. Daarna gaan we weer verder opzoek naar Miguel. We treffen hem op zijn boot op de werf. Hij had ons verhaal al gehoord en hij ziet geen problemen, mogelijk zijn het lagers die op voorraad zijn en anders kan van alles gemaakt worden. Wij geven de voorkeur aan het bestellen van de originele onderdelen zodat onze tijd op de kant zo kort mogelijk blijft. Ook geen probleem, Miguel krijgt de as en bearings wel uit elkaar verwacht hij.
Nu er geen water meer binnen komt maken we onder de luiken alles droog en schoon. Erik zuigt het water uit de boegschroef en spuit er vervolgens een flinke hoeveelheid schroefasvet in. Zo hopen we het droog te houden tot de onderdelen arriveren en we het water uit kunnen voor de reparatie.

   


.