016=04102023=14:00UTC====Positie:33=03,7N==16=18,9W==Porto=Santo==ODO=1819Nm==



Vandaag hebben we eindelijk de watermaker voor het eerst opgestart. De watermaker kan van zout zeewater zoet drinkwater maken. Dat is een heerlijke luxe en scheelt enorm veel tillen. Tot op heden kochten we altijd flessen bronwater voor de thee, koffie en om zo te drinken. De tanks van de boot vulden we met de slang vanuit de kraan op de haven. Nu we op anker/mooring liggen is er geen kraantje meer dus was het sjouwen met water of de watermaker in gebruik nemen.
Op de appgroep vragen we of er iemand met ervaring bij wil komen en Richard van de "Make my day" meldt zich. Samen nemen we de gebruiksaanwijzing door en starten de machine op. De watermaker werkt op electra (12 Volt), het zeewater wordt opgepompt, gaat door een serie van filters heen en uiteindelijk wordt het onder hoge druk door een membraam heen geperst. Dit membraam laat alleen zoetwater moleculen door en dat persen gebeurt dan ook onder hoge druk. Wij hebben een Schenker ZEN 30, deze levert 30 liter zoetwater per uur bij een energie verbruik van 110 Watt. Midden op een zonnige dag hebben via de zonnepanelen voldoende energie om de watermaker te laten werken en zo de tanks te vullen en de drinkwaterflessen aan te vullen.
Bij Marine traffic kunnen we de AIS signalen van alle schepen die er varen zien. Op die manier houden we bij waar bekenden van ons zijn, maar ook of er schepen koers zetten naar het gebied waar wij zijn. Op onderstaand plaatje zijn alle paarse driehoekjes zeilschepen die nu op zee zitten. Het is duidelijk te zien dat de grote intocht voor de Canarische eilanden is begonnen, een honderdtal boten is onderweg. Een klein gedeelte lijkt ook Porto Santo of Madeira te gaan bezoeken.
Niet allen schepen met AIS zijn onderweg. Bijna dagelijks vernemen we via de reddingsdiensten van Spanje op X/Twitter dat er een kano met vele illegale migranten van zee gered is bij de Canarische eilanden. Regelmatig worden ze pas bij het meest westelijke of zuidelijke eiland ontdekt, als dat niet gebeurt is het volgende vaste land 2500 Nm verder, een onmogelijke tocht voor deze kano's. Zie hieronder het meest recente bericht van "SALVAMENTO MARÍTIMO", zij beschermen het menselijk leven op zee, het mariene milieu en controleren het maritieme verkeer. Dit jaar zijn er al bijna 15.000 illigale migranten op deze wijze naar de Canarische eilanden gekomen. Er is een schatting dat er ruim 750 zijn zoek geraakt met hun boten op deze gevaarlijke route naar Spanje en Europa. Geheel zonder risico blijkt een ontmoeting met zo'n boot niet te zijn, zie recent artikel bij NU.nl.

   


.