003=140116==12:00UTC==Positie:18=01,3N==067=10,6W==Puerto,Rico=Boqueron========

De eerste zeiltocht dit jaar tikte 445 Nm bij op het log en duurde 120 uur, 20 uur stond de motor bij om hoogte te houden en voor stroomvoorziening. Maar in de vroege ochtend, na de vijfde nacht op zee, kwam Puerto Rico inzicht.
We konden goed hoogte houden om de meest westelijke punt van Puerto Rico aan te lopen. Een tweetal keren zijn we overstag gegaan om meer oost te maken. De west gaande stroming, de swell en de wind uit het oosten zorgden er de gehele weg voor dat we naar west weggezet werden. De zee was redelijk rustig maar om de zoveel minuten was er een hogere golf die ons afremde. Voor de stroomvoorziening was de motor af en toe nodig omdat de windmolen door een los contact geen electra meer leverde.
Een aantal keren kwam er een stevige bui over, prima om te douchen maar slecht voor de voortgang. 's-Nachts hadden we een tweede rif staan en minder fok om voorbereid te zijn op de harde windvlagen die met zulke buien gepaard gaan. De laatste nacht bracht harde wind en kregen we een volle breker over ons heen.
Via de SSB onderhielden we dagelijks contact met Martin van de Blues en andere schepen die ons tips en aanwijzingen gaven voor het inklaren in Puerto Rico. Zo vernamen we dat het verboden is om vers fruit, groente, vlees en eieren aan boord te hebben en om afval aan land te brengen. Er waren zelfs boten geweest die een boete gekregen hadden voor eierschillen aan boord of het in een prullebak gooien van een leeg bierblikje !
Wij kozen ervoor om daarom bij Boqueron binnen te lopen omdat daar geen douane kantoor/boot is, dat maakt de kans op controle een stuk kleiner. Natuurlijk gooiden we ook al onze verse waar over boord, 8 eieren, 2 pompoenen, uien, knoflook en een witte kool kregen zwemles.
De afgelopen zomer in Nederland geteste AIS ontvanger kwam handig van pas. Het cruise schip "Aidamar" en het vrachtschip "Georgina P.G." lagen in de vijfde nacht vlak voor ons op aanvaringskoers en onderhielden radiocontact om hun koers wijzigingen te bespreken. Ook de Gabber zou volgens OpenCPN over 3,5 Nm in het vaarwater van het cruiseschip komen als we flink westelijk koers hielden. Voor de zekerheid toch maar even een oproepje gedaan naar de "Aidamar" of hij ons ook gezien had. Gelukkig bevestigde hij dat hij ons op 6,5 Nm op bakboord in de peiling had. Een AIS-zender is zo gek nog niet en komt nu op ons verlanglijstje.

   




.