013=070314==09:00UTC=Positie:12=00,0N==061=45,8E==Prickley=Bay=Grenada=======================

Een aandewindse overtocht van 84 Nm kon ons in 17 uur tijd in Grenada brengen maar dan zouden we in het donker aankomen, We hebben de vaart eruit gehaald zodat we vlak voor zonsopkomst voor de invaart van Prickley bay lagen. Om 07:00 uur gaat het anker overboord, inclusief de RVS borgpen helaas. Gelukkig hebben we een reserve aan boord.
De inklaringsprocedure verloopt soepel en vriendelijk. We moeten wel een cruiserspermit betalen in East Caribbean Dollars. Veel eilanden die zelfstandig zijn hebben hier een gemeenschappelijke munt, een soort van Euro zone. Ze hebben nog geen gemeenschappelijke buitengrens (à la Schengen in Europa) en het is op ieder eiland altijd weer veel formulieren invullen, stempelen en betalen. Met de Eastern Caribbean Dollar (EC$) zit je goed op de eilanden: Grenada, St. Vincent & Grenadines, St. Lucia, Dominica, Montserat, Antigua & Barbuda, St Christopher & Nevis en op Anguila, de koer is ongeveer € 0,28 voor EC$ 1,00.
In vergelijking met Trinidad is het hier keurig opgeruimd, weinig tot geen afval op straat, aangeharkte tuintjes van meestal goed onderhouden huizen. De bevolking is voornamenlijk creools. De prijzen in de winkels zijn inderdaad aanzienlijk hoger, tot wel 3x het niveau van Trinidad voor levensmiddelen. We waren gewaarschuuwd door andere zeilers, dus we hebben de voorraden goed aangevuld voor vertrek. In de ankerbaai is het goed zwemmen en de dagen beginnen voor Ernie met 10 rondjes rond de boot.

De eerste dag op Grenada zijn we niets waard, we moeten bijkomen van een nacht doorvaren. Wel bekwamen we ons in het openbaar vervoer en zoeken we op internet de verhalen op van Nederlandse zeilers die hier eerder waren. Ook het boekje "Mango's aan boord" dat we van Trudy (schoonzus van Erik) kregen lezen we na op verhalen over Grenada. Inmiddels zijn we iets verder op in de baai gaan liggen om wat minder last van geschommel te hebben. Over de ankerbaai staat een stevige wind, goed voor de windmolen maar niet zo prettig voor het leven aan boord.
Het openbaarvervoer van Grenada in een notedop: het basis tarief is EC$ 2,50 p.p. en brengt je 500 meter verder op of als je langer blijft zitten kom je voor dat tarief met bus 1 ook van Prickley bay naar St. George, de hoofdstad, een afstand van 10km. Op het eindpunt van een busrit kan je altijd overstappen op aansluitende busjes. Vanaf St. George met lijn 5 naar het noorden van het eiland (Sauteurs) via de west kust (EC$ 6,50), of lijn 6 dwars over het eiland naar Grenville, en lijn 9 van Sauteurs naar Grenville via de oostkust. Er zijn busjes in overvloed en de vraag om klanten is groot. Zo vertelden wij dat we naar de rum distilleerderij wilden nabij Tivoli aan de chauffeur van bus 5. Bij het binnen rijden van Sauteurs had ie al een vervolg bus voor ons geregeld terwijl wij eerst nog even wilden rond neuzen in het dorpje. We bedankten voor de service en vertelden dat we later op de dag verder zouden reizen.

In Sauteurs vonden we, na enig zoeken, de gedenksteen die op "Leapers Hill" staat ter nagedachtenis aan de afslachting van de oorspronkelijke indianen bewoners van Grenada door de Fransen in 1651. De indianen waren een opstand begonnen tegen de Fransen die het eiland hadden ingenomen. Een laatste groep overlevende indianen sprong hier van de klif af in plaats van zich over te geven aan de Fransen.
Dat oorlogen hopeloze gebeurtenissen zijn toonde ook de gedenksteen in een kerk alhier voor Gerald low Ferguson die in 1916 op 19 jarige leeftijd in Europa in de slag bij de Somme om kwam.
We reizen verder met bus 9 en stappen uit bij Tivoli waar we na nog een stukje bussen lopent bij River Antoine Estate aankomen. Hier is een van de oudste rum distilleerderijen, uit 1785, van het caribisch gebied. Rum wordt gestookt van gefermenteerd rietsuiker sap. Tijdens het fermenteren worden de suikers uit het sap omgezet in alcohol en tijdens het distilleren wordt de alcohol geconcentreerd. Zo maken ze hier rum met een alcohol percentage van 75%. De 200.000 liter per jaar productie wordt in zijn geheel in Grenada opgedronken. De suikerriet pers wordt met een waterrad aangedreven en het distilleren gebeurt in houtgestookte vaten. Op Youtube staat een filmpje, zie River rum. Na het proeven van de rum 75% en 69% zit het er niet in dat we rumdrinkers worden, we kopen nog wel een fles punch 16% (verdunde rum met suiker en vruchtensap), die we aan boord nog eens voor de helft met water aanlengen.

    




.