062=170813==12:30UTC===Positie:10=40,8N==061=38,0W==Chaguaramas=Trinidad=========

Naast de voorbereidingen voor het laswerk wordt er vooral door Ernie veel werk verzet met het verwijderen van roestplekken in de hoek tussen de voetrail en het potdeksel. Deze plekken zijn lastig te schuren en het werk was voor het eerst in jaren lang (6 maanden) uitgesteld. Liggend op het dek, kijkend in een spiegeltje en met verschillende maten schuursteentjes op de dremel lukt het moeizaam om tot kaal staal door te dringen. De dremel is inmiddels bezweken door overbelasting, Ernie gelukkig nog niet. Erik heeft met de slijptol de oude bevestiging van de septers afgeslepen en ook daar zit de nodige roest onder.
We werken in de vroege ochtend vanaf 06:15 uur, als het dek nog niet opgewarmd is door de zon Na het dremelen volgt het schuren van de al geepoxyde stukken gevolgd door landurig stofzuigen en poetsen om al het ijzer- en schuurstof te verwijderen voor het zich door de opkomende wind verspreid over de rest van het dek en de boten in de buurt. Dan alles afnemen met aceton en weer een nieuwe laag epoxy op alle behandelde en nieuwe plekken aanbrengen. Erik verwijderd ondertussen de anodes, brengt nieuw staaldraad langs de steps van de mast aan en heeft de warmtewisselaar ontkalkt en weer ingebouwd. Tegen een uur of 13:30 stoppen we met het werk en gaan voor de derde keer douchen en dan uitpuffen achter de ventilators in de kajuit.
Naast de boot hebben we een schuurtje annex werktafel gemaakt van de dinghy en pallets afgedekt tegen zon en regen met een dekzeil. Over het dek kunnen we helaas geen doek spannen door gebrek aan mast en giek. Gisteren sloten we de epoxy werkzaamheden aan het onderwaterschip af, nu nog "slechts" schuren, primer laag en anti-fouling.
Van dekzeil hebben we een schuurtje naast de boot gemaakt.

De oude septerpothouders worden afgeslepen.    Ook het onderwaterschip wordt bijgewerkt.    De voetrail en de oude septerpotten geven veel werk.


.