061=160813==12:30UTC===Positie:10=40,8N==061=38,0W==Chaguaramas=Trinidad======================

We zijn de laatste dagen druk aan het klussen en te moe om updates te schrijven. De start van Mitchell's werkzaamheden ontroerde ons vorige week. Deze week gingen we compleet uit ons dak !
Een slijptol volgde de afgetekende contouren op het dek. Ruim om de mastvoet werd er een deel van het dek los gesneden. Zodra de slijpschijf door het dek heen was kwam er stofwolk van fijn metaal, epoxy en verfresten de kajuit in. De grote ventilator in de kajuit blies het nog eens lekker in het rond zodat echt alles onder het stof zat. Tijdens het verwijderen van de dekplaat wordt veel duidelijk over hoe de Gabber gebouwd is en in welke volgorde onderdelen gemonteerd zijn. Helaas voor Mitchell zit de dekplaat ook onderdeks gelast aan de dekspanten en de maststeun, het werd nog een hele klus om de dekplaat te verwijderen. Gelukkig gaf dat ons de gelegenheid om de kajuit met plastic en tape hermetisch af te plakken om een tweede stofwolk te voorkomen.
Veel van de werkzaamheden kan Mitchell over laten aan Nicolaas en Brandon. De twee jongere medewerkers werken gestaag en nauwgezet door bij temperaturen van boven de 38 Celsius. Steun zoeken of zitten op het dek is niet echt prettig omdat de zon het dek in de namiddag heeft opgewarmd tot temperaturen van een grill-plaat.
Kajuit afgeplakt met plastic om stof van het slijpen tegen te houden.

Werk aan de mastvoet, de dekplaat wordt losgeslepen.    Werk aan de mastvoet, mastvoet verwijderd en de roest die er onder zit wordt zichtbaar.    Werk aan de mastvoet, de dekplaat zat ook vast aan dekspant en maststeun.


De mastvoet moest worden losgesneden van de plaat om het voor elkaar te krijgen en we zien dat de klus hard nodig was. De dekplaat binnen in de maststeun is geheel geroest en voor 3/4 door geroest. Na vele uren slijpen en hameren is de dekplaat in 4 stukken verwijderd. De volgende dag wordt eerst gekeken of de nieuwe dekplaat van de juiste afmetingen is. In de werkplaats worden de mastvoet en de pijp voor de elektra kabels van de mast op de dekplaat gemonteerd.

Werk aan de mastvoet, nieuwe dekplaat past in het uitgesneden gat.    Werk aan de mastvoet, na het laswerk staat alles weer op de oude plek.   

Weer een dag later is het lassen aan boord van de Gabber. Afwisselend werken Brandon en Nicolaas binnen als brandwacht en buiten met tig-lassen. Ze beginnen na de lunch en werken door tot de schemer invalt en dan is de klus ook eindelijk geklaard. De mastvoet staat op een nieuwe dekplaat, alle randen van de mastvoet zijn in de werkplaats nog een keer doorgelast, en ook alle schroefgaatjes zijn afgedicht. Hopelijk komt er nu geen water meer onder in de holte van de mastvoet, anders moeten we deze klus over 30 jaar nog een keer doen.

Werk aan de mastvoet, laswerk Brandon.    Werk aan de mastvoet, het smeltende metaal is ook binnen zichtbaar.    Werk aan de mastvoet, laswerk Nicolaas.


.