060=080813==12:30UTC===Positie:10=40,8N==061=38,0W==Chaguaramas=Trinidad================

De lier komt moeizaam uitelkaar met behulp van een . Een paar maanden geleden deden we een oproep voor tips over hoe we onze vast "gerotte" lier uitelkaar konden halen. WD40, kokend water, takelen met grootschoot systeem en meer opties werden voorgesteld. We stelden deze onderhouds klus maar uit totdat we in de omstandigheden waren waarbij rondspringende onderdelen ook makkelijk terug gevonden konden worden in plaats van dat ze als een donatie aan Neptunus over boord zouden verdwijnen. Loud van de Rafiki opperde het gebruik van een "poelietrekker". Deze konden we gelukkig eenvoudig in Tobago kopen bij een grote hardware shop.
De lier werd onder de WD40 gespoten en de poelietrekker kon daarna langzaam zijn werk doen. Geweldig zo'n apparaat, een paar slagen met de sleutel en er zat beweging in de muurvaste lier. Ook een tandwiel setje binnen in moest geholpen worden met de poelietrekker. Oorzaak van alle ellende was snel gevonden, het vet in de lier zat onder het zand en de zoutkristallen. Harmatans, putsen Suriname rivier water in kombinatie met het dichtslibben van de afwateringsgaten van de lier door te veel vet waren vermoedelijk de oorzaak. Het geheel zag er uit alsof het in een zandbak in elkaar gezet was.

Alle onderdelen hebben een nachtje in de diesel staan weken om het vet verder op te lossen en Ernie had er een klus aan om alles schoon te poetsen. De delen met corrosie werden opgeschuurd met P1500 schuurpapier zodat ze weer mooi glad zijn. Daarna alles invetten met Harken lierenvet inplaats van het eerder gebruikte schroefasvet. En dan maar hopen dat we voorlopig weer van het lieronderhoud af zijn.
Van het geplande gebruik van zink-primer zien we af, op het kale staal gaat nu Jotamastic 87 AL uit de productlijn van Jotun. We kunnen dat hier belastingvrij kopen als we een kopie van de boot- en douane papieren aanleveren. Het is een twee component epoxy verf die op het kale staal aangebracht kan worden.
Het slijpwerk rondom de mast en het luik is uitgesteld tot maandag in de hoop dat het dan niet regent. Mitchell wil in een dag de klus klaren zodat wij niet met een gat in ons dak blijven zitten. Ook is het mogelijk om een deel van de ankerketting te vervangen, Mitchell last dan het nieuwe stuk aan het nog goede stuk dat we houden. De eerste 20 meter zijn behoorlijk gesleten en geroest. Op nieuw laten verzinken kost bijna net zoveel als nieuwe ketting. De klussenlijst wordt maar niet korter en ook de boodschappenlijst groeit met de dag.
Ook de tandwielen binnen in hebben hulp nodig.


.