015=170316==12:00UTC==Positie:12=00,0N==061=45,8W==Prickley=bay===Grenada=======

Onderweg in de verschillende landen zoekt Erik vaak naar "meetpunten". Een hobby die hij heeft overgehouden van zijn werk als landmeethulp. Als zeilers denken we altijd met zeekaarten te varen, maar eigenlijk zijn het natuurlijk allemaal landkaarten. Wie heeft er tenslotte ooit van een zeemeter gehoord, landmeter is het beroep. De grenzen van de zee worden in kaart gebracht daar waar het land in zeewater over gaat. Diepte metingen blijven meestal maar beperkt tot gebieden rondom havens of ten behoeve van het leggen van kabels of olie/gas boringen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het oppervlak van de maan beter in kaart is gebracht dan de oceaan bodem !
Op de foto hiernaast een officieel hoogte merk van het franse Institute Geographique National. De hoogte is nauwkeurig vastgesteld en kan gebruikt worden door landmeters als referentie voor eigen hoogte metingen. Bijvoorbeeld als er een weg of huis gebouwd gaat worden.
De eerste foto in het rijtje hieronder is een officieel meetpunt voor de positie bepaling.
Er wordt nog het nodige geklust op Martinique dus ook tijdelijke meetpunten van landmeters aan het werk waren snel gevonden. De boulevard wordt geheel vernieuwd. De wegen, stoepen en middenberm zijn verplaatst en worden opnieuw geasfalteerd en betegeld. Om alles op de juiste plek en hoogte te krijgen worden tijdelijke meetpunten met spijkers in de grond geslagen. De middelste foto is een tijdelijk meetpunt voor de positie bepaling en de meest rechter is gebruikt om de hoogte te bepalen.

Inmiddels zijn we aangekomen in Prickley bay op Grenada, in maart 2014 waren we hier ook en ons anker ligt nagenoeg op dezelfde plek. Rond koffie tijd komt er een bekende dinghy langs varen, het is de bemanning van de Regina. Twee jaar geleden gaven we in deze baai onze zender aan hun mee voor reparatie in Nederland. We hadden het onderweg hier naar toe nog over ze. We kletsen gezellig bij en gaan donderdag met zijn allen naar de kookles in "True Blue Marina".
Inklaren gaat hier ook gemakkelijk. Onze boot gegevens kan Erik eenvoudig onder begeleiding van de douane meneer uit de database van SailClear halen. "Login", "Klik op forget password", "Vul in", "Open new window", "Check your email", "Return to previous window", "Click this, click that, press return" het leek bijna computer les. We betalen de cruising permit en voor EC 75,- (circa € 25,-) zijn we weer legaal in het land met stempels in het paspoort. Na het inklaren blijven we internetten bij Prickley marina en maken er een luie middag van.


        


<no message body>