095=261114==12:00UTC=Positie:12=04,9N==68=51,8E==Spaans=water=Curacao=====

De meegenomen spulletjes uit Nederland hebben hun plekje weer gekregen in de Gabber. Het is altijd een paar dagen ordenen en herschikken van spullen als we retour boot komen. De temperaturen van 30+ maken het ook niet makkelijker om in hoeken en gaten te kruipen, kussens, planken op te tillen en volle kastjes te ordenen.
Samen met Loud van de Rafiki ben ik op zoek gegaan naar de lekkage in de brandstof-toevoerleiding. Na een theoretisch werkoverleg met een koppie koffie zijn we eerst opzoek gegaan of er nergens in het systeem nog plaats was voor het koperen ringetje dat we bij het in elkaar zetten de vorige keer overhielden. Maar nee nergens mist een ringetje.
Dan door naar aanvalsplan 2, de retourleiding demonteren van de tank en met behulp van de electrische opvoerpomp het hele brandstofsysteem onder de diesel zetten en dan met de opvoerpomp nog aan de retourleiding met de duim dicht houden zodat er druk op het systeem komt. Bij het lekkage punt moet er dan diesel uitkomen hadden we tijdens de koffie verzonnen. Terwijl ik mijn duim op de leiding houdt kijkt Loud de leidingen na, en ja bij de diesel hoge druk pomp borrelt het. Om daar fatsoenlijk bij te komen moet de bakskist helemaal leeg. Een kwartiertje later zit ik achter het motorblok terwijl Loud als een operatie zuster de gereedschappen aan geeft, de dieselopvoer pomp bedient en de retourleiding dicht houdt. Los draaien, schoonmaken en opnieuw monteren brengt helaas niet een oplossing. Volgens het werkplaats handboek hebben we de "seal-o-ring van de housing for delivery valve" nodig. Gelukkig is Ernie nog in Nederland en kan ze de onderdelen ophalen bij Clouds.
Na het motorklussen help ik Loud met het kaalkrabben van zijn onderwaterschip. Tijdens de vijf maanden voor anker liggen op het Spaanse water is er een weelderige onderwatertuin gegroeid. Als marien bioloog zou ik haast zeggen dat zoveel natuur een beschermde status moet kunnen krijgen.



.