078=130914==13:00UTC=Positie:12,05S==77,03E==Lima======

De 7 weken vakantie voor ons bij Maarten en Marsha zijn voorbij. Ons laatste uitstapje is een trip naar Bolivia en een dag over in La Paz. Helaas moet Marsha werken en zijn we maar met zijn drieen op deze trip, maar nu kunnen we wel gezellig bij elkaar voorin de vrachtwagen zitten.
Het eerste gedeelte van de tocht tot Puno kennen we al, maar door het ruime uitzicht voorin zien we toch weer andere dingen in het landschap. Er wordt weer gestopt bij de vrouwtjes die Alpaca wol verkopen en bij de hamburgertent. De grensovergang gaat snel en vriendelijk en bij het vallen van de avond rijden we La Paz binnen. We logeren in hotel Sagarnaga, waar we als vrienden ontvangen worden door de eigenaar. Het heeft voordelen als je bevriend bent met iemand die in de toeristen industrie werkt. Omdat we maar 1 dag in La Paz blijven willen Ernie en ik zoveel mogelijk zien op een eenvoudige manier. We vragen informatie over een stadstour aan de eigenaar, "no problem, tomorrow at 9:30 the tour will leave".

De volgende morgen verwachten we aan te schuiven in een reguliere stadstour met een bus, maar er staat een taxi klaar met prive chauffeur en prive gids, "service from the hotel". In 4 uur rijden en lopen krijgen we veel achtergrond over La Paz en de cultuur te horen en bezoeken we Moon Valley. In deze vallei is door erosie (regenval) een wonderlijk landschap ontstaan. De ondergrond is van klei en los zand dat makkelijk wegspoeld, alleen als er een wat grotere steen aan de oppervlakte ligt beschermd deze het onderliggende sediment tegen wegspoelen. Zo ontstaat een landschap van spitse pilaren en diepe kloven.
Niet alleen in Moonvalley is deze ondergrond ook enkele armere wijken van La Paz zijn op deze, voor erosie gevoelige, grond gebouwd. Het is een kwestie van tijd voor er weer een aantal woningen door landverschuivingen vernietigd worden. Vanuit een uitzichtpunt zien we duidelijk de verschillende wijken, een Manhatten achtige kantoor omgeving met hoge flats, luxe villa's met groene tuinen en tegen de heuvels opklimmende wijken van huizen die nooit afgebouwd zullen worden om de belasting, die je daarna moet betalen, te omzeilen. Twee en half miljoen inwoners in een stad die in de dalen van 3 rivieren gebouwd is met verschillende klimaat zones door de hoogte verschillen van 4200 tot 2000 meter.

In de middag neemt Maarten ons mee naar de San Pedro gevangenis. Hier staat altijd een rij van bezoekers die in en uit lopen. De gevangnis, die in het midden van de stad ligt, is een klein dorpje op zich waar de gevangenen het voor het zeggen hebben. De polite en bewakers werken hier graag vanwege de extra inkomsten uit smeergelden. Toeristen konden de gevangenis vroeger bezoeken en er zelfs overnachten als bezoek van een gevangene, tegenwoordig is dat moeilijker want erin komen lukt nog wel, maar als je weer naar buiten wilt kan plots de bezoekprijs verhoogd zijn is het verhaal. Voor de liefhebbers van lezen zie het boek Marching Powder van Rusty Young.
De eerste avond eten we bij Sol y Luna die van een nederlandse eigenaar is een bordje nassi met sate en vooraf hebben we bitterballen. De tweede avond gaan we naar The Steakhouse, A very rare Steakhouse well done. Het is een prima tent met lekkere wijn en goed eten.
Helaas wordt Ernie ziek in de nacht. De volgende morgen heeft ze nog steeds last van hevige maagkrampen, alsmaar overgeven en diaree. Maarten en Erik mankeren niets terwijl we allemaal hetzelfde gegeten en gedronken hebben. De klachten lijken erg op de aanvallen die ze de weken ervoor in Cusco had, mogelijk speelt hetzelfde ongedierte weer op. Zo kunnen we niet vertrekken, gedwongen blijven we een dag langer in La Paz, Ernie in bed, Maarten aan het werk via internet en Erik slenterd 's-middags wat door de stad. De volgende dag kunnen we wel op reis, Ernie slaapt de meeste tijd op het bed in de cabine. Tegen acht uur 's-avonds komen we in Cusco. Marsha heeft een lekkere ragout gemaakt van het gedroogde Alpaca vlees dat Erik nog voor vertrek gekocht had. Het is onze laatse maaltijd bij Maarten en Marsha thuis, de volgende morgen vliegen we naar Lima.