074=051013==12:30UTC===Positie:10=40,8N==061=38,0W==Chaguaramas=Trinidad========

Regine van Freevol brengt de groeten van de bemanning van Contre temps. Veel contact met de andere zeilers hebben we niet op de haven. Alle nationaliteiten klitten bij elkaar, wij zijn op Power Boats de enige Nederlanders en als zelfklussers val je hier toch al een beetje buiten de boot. Maar gisteren kwam Regine van de franse boot Freevol langs, onze voormalige werfbuurtjes die een weekje naast ons op de kant hebben gestaan. Ze bracht de groeten over van de franse catamaran Contre temps waar we in Mindelo (Cape verde) naast geankerd lagen. Toen Erik daar in de mast was voor een klusje maakte hij een mooie foto van de Contre temps. We hadden verwacht dat ze Panama al door waren richting Frans Polynesie waar ze zich wilden gaan vestigen. Ingrijpende reparaties aan hun gloednieuwe boot heeft de tocht vertraagd hoorden we nu.
Via het radionetje op VHF 68 horen we soms de naarste dingen langs komen; gewapende overvallen aan boord van geankerde boten in de Bloody bay op Tobago en op Union Island, bijna electrocutie op een stalen boot die op de kant staat, overleden echtgenoot op de ankerbaai na een heerlijke ontspannen dag. Al het nieuws gooit je gedachten heen en weer tussen "leef de plannen en dromen die je hebt voor het te laat is" en "is zeilen in de Carieb wel zo relaxed".

Gelukkig zijn de mensen die we ontmoeten erg vriendelijk. Buiten het hek van de marina staan er meerdere eettentjes waar ontbijt en lunch verkocht wordt. Afhankelijk van de culturele achtergrond van de kok verschillen de menu's. Een heerlijke Pig tail soup (varkens staarten soep) koop je bij een Creoolse mevrouw, Roti's bij een Hindustaanse en Double's bij de vermengde cultuur van Trinidianen. Het zijn lange en vooral vroege dagen voor deze venters. Het ontbijt voor de werklui is er al vanaf 06:00 uur. Er wordt verkocht vanuit de achter klep van een auto, een afgeladen busje en een simpele pary tent tegen de regen of zon. Roti's, double's en curry's worden thuis gemaakt en warm meegenomen in thermo boxen of rechaud's. Vaak begint de dag voor de kok's al om 01:00 's-nachts. Je moet dan ook niet verbaast zijn, als de verkoper ook de kok is, dat ze regelmaitg slapend in hun stalletje zijn aan te treffen.
De Pig tail soup hebben we al zelf gemaakt: varkens staartjes, pompoen, wortel, zoete aardappel, kook banaan, cassave, gele erwten, blikje mais, knoflook shadow beni (smaakt als koriander) en wat Golden ray boter. Vlees en groente koken tot het goed gaar is, een blikje gele erwten maakt het makkelijker, dan de stamper er over om een gebonden soep te maken. De Golden ray boter bevat palmolie en dat geeft een specifieke smaak. Wij houden altijd van wat bijt en groenten dus we houden wat gesneden groente appart die net gaar gekookt wordt en waar de stamper niet over gaat. Origineel horen er ook Okra's (lady fingers) in maar die vinden we wat slijmerig en we hebben er Kouseband (spercieboon) en zoete pepertjes bij gedaan.
Verse roti net buiten de werf.
Verse doubles nabij budget marine.

Het teak in de kuip wordt opgeschuurd en er komen nieuwe proppen in zodat de schroeven niet meer zichtbaar zijn. De houtwerkplaats van de haven neemt ons teak van de kuip onderhanden. Een flink aantal schroeven was zichtbaar geworden en een paar planken hadden scheuren. Ze schuren het oppervlak weer glad, boren de schroefgaten wat dieper en plaatsen nieuwe proppen zodat alles er weer netjes uit ziet. In het teak voor de ingang komen gaten waar precies een kopje in past, we hopen zo gevrijwaard te blijven van rond vliegende kopjes koffie als we onder helling liggen.
Mitchell heeft het vluchtluik weer los kunnen krijgen, Erik kwam daar gereedschap voor tekort, zodat we de lekkage kunnen verhelpen. Maar helaas nam de sikaflex wat lagen verf en epxoy mee dus eerst een paar dagen lagen op bouwen voor we het kunnen terug plaatsen.
Bij Budget marine hebben we nu ook een windmolen in de bestelling. De Aerogen 4 is het geworden omdat deze hier makkelijk leverbaar was en de wieken slechts 87cm zijn. Er komt ook een bijpassende regelaar bij met dumpweerstand en alles wordt belasting vrij omdat we een boot in transit zijn, dat scheelt mooi 15%. Met Mitchell al besproken hoe we de windmolen kunnen plaatsen en of hij de bimini groter kan maken. Er waren mogelijkheden, maar hij heeft het deze weken wat druk, vanaf volgende week zou hij weer "in control" zijn over zijn agenda hoopte hij want het was een gekke huis de afgelopen weken. Tja, dat hadden we al gemerkt. Steeds als we een afspraak met hem hadden kwam hij niet opdagen, na 3 weken opperden we of we misschien een klacht moesten indienen bij Power Boats, 5 minuten later stond hij voor onze neus en was de klus in 15 minuten geklaard.



.