029=150922=15:00UTC====Positie:50=09,25N==05=03,90W==Falmouth=haven=marina==ODO=400Nm==

Al sinds de Syrische inbreker een diepte ontlading van de accu's had veroorzaakt heeft Erik wantrouwen over de accucapaciteit. De monitor geeft deze week slechts 60% geladen aan, ondanks dat we weer aan de walstroom liggen. Bij doormeten van de accu's is er één die niet meer spanning heeft dan 11,16 Volt. Als de walstroom los is daalt de spanning van de gehele accu bank naar 12,4 Volt terwijl 12,7 Volt de spanning van een goed gevulde accu is. We besluiten om nieuwe accu's te kopen.
Het besluit komt ook omdat we de golf van Biskaje willen oversteken op de electronische stuurautomaat en niet de Hydrovane windvaan te gebruiken. Deze willen we als reserve roer houden als we een aanval van Orca's krijgen. Wel jammer want juist voor lange oversteken hebben we de Hydrovane aangeschaft.
Tijdens het uitbouwen, wachten op de levering en de inbouw van de accu's gebruiken we onze Victron BSP IP22 acculader in de voedingsmodus. Daarmee blijft de gehele boot van stroom voorzien en werkt de koelkast lekker door. Bij BBL-Batteries zit een doorpakkende verkoper, het uitgezochte model accu op de website is niet op voorraad, maar hij komt gelijk met een alternatief. We nemen de maten nog even door om te kijken of ze passen en dat lukt. Daarna geven we de creditkaart gegevens door, want dit alternatief konden we nog niet online bij hun op de website bestellen. Een moment later is mijn geld weg en gelukkig komt de volgende morgen een vrachtwagen de accu's afleveren op de haven. Binnen 24 uur is de Gabber weer volledig op spanning met een nieuwe huishoud accubank van 351 Ah (20u).
Inmiddels is de kotterstag geplaatst en het kotterzeil aangeslagen. Het nieuwe zeil is nog erg stug en nauwelijks in een zeilzak te proppen. We bergen hem over de bijboot opgebonden op, tijdens de tocht zal hij toch voornamelijk staan. Morgen nog uitgebreid boodschappen doen en dan wachten op goed weer voor de oversteek. Zoals we het nu inschatten wordt het met een tussenstop in Camaret-sur-mer om windkracht 6Bft bij de Spaanse kust te ontlopen.

     


.