030=180922=15:00UTC====Positie:48=16,74N==04=35,33W==Cameret=sur=mer==ODO=519Nm==

Een nacht doorvaren heeft ons in Cameret sur Mer gebracht. Helaas met weinig wind dus het was motorzeilen. De hele nacht werden we omringd door dolfijnen, pas bij het invaren van het Canal du Four verlieten ze ons. Zons opkomsten blijven mooi dus daarom maar weer een plaatje. Het verkeersscheidingsstelsel bij de punt van Bretagne was erg druk. Hier passeert in een smal stuk alle scheepvaart die vanaf noord Europa richting zuid Europa, Middellandse Zee - Azie en Afrika gaat. Gelukkig is er de moderne techniek van computers en AIS voor om de CPA (Closets Point of Aproach = minimale afstand van nadering) uit te rekenen en zichtbaar te maken op een schermpje. Dus voor de vraag "hoe dichtbij komt die grote boot" is geen serie van nauwkeurige achtergrondspeiling met kompas meer nodig.
De afgelopen 10 jaren heeft Cameret een flinke toeristiche ontwikkeling door gemaakt. De gehele boulevard is bezet met cafe's en restaurants, ook is de haven flink uitgebreid en is er van de oude bouwvalligheid van ons vorige bezoek (2010) weinig meer te zien. Vandaag is er een "marche artisinal", een marktje waar allerlei kunstuitingen te koop zijn. Het brengt een hoop levendigheid in het dorp. Iedere keer gaan deze reis onze gedachten terug naar de reis die we eerder maakten. Een soort van herbeleven in een veranderende wereld. We praten en denken vaak terug aan de dingen die we deden, de zeilers die we ontmoet hebben en wat er toen in de wereld speelde.

  


Erik is weer een radionetje begonnen voor de nederlandstalige zeilers. We hebben tweemaal dagelijks contact met de Feeks. Marcel, Eva en Jonathan varen van Portugal naar de Canarische eilanden. Andere boten horen we niet of melden zich niet in. De frequentie is 7.108 LSB om 09:00 UTC en 20:00 UTC, op woensdag avond om 20:30 UTC gaat Erik ook op 14.140 USB oproepen.
Tijdens de overtocht hadden we voor het eerst het "kotter" zeil de gehele tocht bijstaan, dat beviel prima. Een zeiltje extra geeft net iets meer vaart en hij kan goed strak gezet worden. Als we een klapperend fok moeten inrollen bij gebrek aan wind kan de kotter gewoon blijven staan. Als we overstag gaan moeten we wel de fok in en uitrollen omdat de spleet tussen kotter en fok klein is. Onze planning is om voornamenlijk voor de windse rakken te varen.
Onze oude boot was een klassieke stalen S-spant en semi lang kiel. Nooit maakten we ons zorgen over visnetten of ander spul dat in de schroef of aan het roer kon blijven hangen. Nu hebben we een vrijhangend spatelroer en er drijft erg veel riemwier in zee dat makkelijk aan het roer blijft hangen. Waren we toch een beetje oogsten in een moestuin, want riemwier is eetbaar.

  


.