028=130922=15:00UTC====Positie:50=09,25N==05=03,90W==Falmouth=haven=marina==ODO=400Nm==

De vlag etiquette moesten er op nageslagen worden om zekerheid te krijgen over de gastenvlag voering bij nationale rouw. In het uitzonderlijke geval van overlijden van een koninklijk staatshoofd wordt de gastenvlag "half mast" gevoerd gedurende de gehele periode van rouw. Dus gedurende 10 dagen zal de "red ensign" aan boord van de Gabber mee doen met deze traditie.
We werden in verwarring gebracht door de vlagvoering bij het sluizen complex. Op de dag van overlijden hing deze gelijk half stok. Maar de volgende morgen al weer in top. Mogelijk een uiting van "the Queen is dead, long live the King" of een heimelijk republiekeins verzet. Alle andere schepen voeren de vlag halfstok, ook de officiele vaartuigen van de Britten.
Het was onze eerste nachtelijke tocht met de nieuwe Gabber waarmee we gelijk klaar liggen in de uitvals haven voor de oversteek van de golf van Biskaje. Het was helaas veel motorzeilen om voortgang te houden. Een springtij leverde flinke tegen stroom op en tijdens de nacht liepen we niet veel meer dan 2.5 knoop. Gelukkig werd dat de volgende dag goed gemaakt door hetzelfde springtij met regelmatig ruim 7 knoop op de teller. De wind was matig en wisselend uit achterlijke richting. "Cancel" ons niet gelijk om dit "not-woke" taalgebruik ten opzichte van een natuurverschijnsel, van achteren bedoelen zeilers daarmee. Kijk de HJ-Schoo lezing van Dilan-yesilgoz er eens op na om te horen hoe we met elkaar in discussie moeten blijven (minuut 54) en ze heeft nog meer te vertellen.
De aankomst in Falmouth was in het donker. We verbazen ons over de matige betonning en verlichting in dit drukke havengebied. Naast de hoofdstroom van de Penryn rivier liggen overal bootjes aan moorings en voor anker in het ondiepere water. Ernie stuurt de boot volledig op de ditale kaart die zichtbaar is op de tablet onder de buiskap. Een paar waypoints geven aanvullend richting op de GPS. Bij de invaart van het haven gebied zien we een loodsboot met zwaailichten, maar op het werkkanaal van de marifoon blijft het stil. Plots stuurt de loodsboot in volle vaart op ons af. Met voluit in achteruit voorkomt Ernie een aanvaring. Het cruise schip de "Balmoral" was aan het varen was zijn verklaring. Ernstig overdreven er is nog ruimte genoeg en we vervolgen onze weg, een oplopend vissersbootje wordt ongemoeid gelaten. In het donker vinden we moeizaam een steiger van Falmouth Haven marina, we meren langszij af van een andere boot. Na ruim 36 uur varen zijn we 189 Nm verder.



  


.