Een avontuurlijk leven is vol van gebeurtenissen die je van te voren niet verwacht en waarmee je dan maar mee moet zien om te gaan. Bij een routine controle van de motor bleek er koelvloeistof gelekt te zijn. Er zat een gaatje in de slangtuile van de koelpomp, net boven de slang aansluiting. Een probleem dat prima te reparen is met ResQ-tape, teflon tape dat hitte bestendig is. Zoeken op internet gaf aan dat een aantal franse autowinkels het zouden kunnen verkopen. In Cameret sur Mer is het goed vertoeven voor een toerist maar niet voor een klusser. Met de middag bus vertrekken we naar Brest, we stappen daar gelijk over in een taxi om naar het industrie gebied in het noorden te komen waar tal van grote auto onderdelen zaken zijn. Helaas kijken alle winkeliers ons glazig aan, nog nooit van gehoord. Met de tram gaan we teleurgesteld op weg naar het busstation, waar we tot 22:30 denken retour te komen naar de boot. Helaas we hebben de laatste bus van 19:15 op 10 minuten gemist. Een taxi rit kost Euro 165,-, dan maar een hotel overnachting bij Ibis budget. Na een lekker ontbijt ontdekken we ook de eerste bus retour te hebben gemist, de tweede gaat pas om 17:40. Dat wordt weer een dag Brest. We lopen naar het havengebied en vragen bij Marina du Chateau naar watersportwinkels. De balie medewerkster legt ons vriendelijk uit waar alles te vinden is, 5km verderop. We zuchten, gistermiddag hadden we ook al 15km voor niets gelopen. Maar we kunnen fietsen lenen van de haven, ondanks dat we er niet liggen. Dat is eindelijk een meevaller. In de eerste winkel leggen we ons vraag en probleem voor. "Geen probleem" "Ik heb wat u zoekt en nodig heeft" zegt de winkelier vrolijk. En ja hoor hij heeft de tape gewoon in zijn rek hangen. Vanaf 11:00 uur komt er eindelijk wat rust in het hoofd van Erik, een oplossing is in handen. 's-Avonds zijn we terug op de boot, de reparatie gaat voorspoedig en er is geen lekkage meer bij test draaien. Eindelijk kunnen we koers zetten naar Spanje. We staan vroeg op, starten de motor maar horen de motorruimventilatie niet lopen. Nogmaals goed luisteren, nee die doet het niet. Erik controleert eerst of er wel stroom op staat, ja dat is in orde. Daarna wordt de hele ventilator gedemonteerd, de bedrading naar een koolborstel is los. Anderhalf uur later zit de motor weer in elkaar met gerepareerde bedrading. We kunnen eindelijk losgooien. Nu zijn we onderweg naar Gijon denken we. De tocht is dan 5 uur korter dan naar La Coruna, lopen minder kans op Orca aanvallen en zijn hopelijk voor de regen in de haven. |
.