035=311022=14:00UTC====Positie:43=32,89N==06=32,10W==Luarca==ODO=876Nm=

We zijn weer terug op de boot en pakken het zeilende bestaan weer op. In Gijon slaan we voorraden in bij de grote Carrefour. Terwijl Erik de apparatuur test ziet hij op de AIS de Long John Silver de golf van Biskaje oversteken. We kennen ze van SSB radionetjes tijdens onze vorige reis en zagen ze tijdens een vertrekkers reunie in Enkhuizen. Als ze onder marifoon bereik zijn roept hij ze op. Stef en Manon komen voor een nachtje bij ons in de haven liggen, de volgende dag varen we gezamenlijk op richting het westen.
De tocht verloopt voorspoedig en onze oorspronkelijke bestemming, Cudillero, slaan we over en zetten koers naar Luarca dat ruim 15Nm verder naar het westen ligt. Iedere mijl verder naar het westen is belangrijk nu we zo laat in het seizoen zitten.
In Luarca moeten we afmeren tussen een mooring en de kademuur. Een lastige klus maar het lukt. We trekken de achter lijn op de mooring flink strak zodat we weg blijven van de kademuur. Er zijn geen andere boten, dus we gebruiken twee achter moorings voor de zekerheid omdat er stevige wind voorspeld wordt.
's-Avonds komen Manon en Stef ons ophalen met hun bijboot en wandelen we door het stadje. Het is een flinke drukte in de stad. Dit weekend was de "Rally sprint Luarca" een wegrace door het bergachtige landschap van de provincie Asturias. Op het centrale plein staan alle auto's en coureurs opgesteld en ze laten de auto's flink ronken. De prijsuitreiking hebben we gemist en een voor een gaan de deelnemers huiswaarts.
Wij gaan vanaf 19:30 uur op zoek naar een restaurantje, maar zijn voor Spaanse begrippen aan de vroege kant. We zijn de eerste klanten en kletsen gezellig bij tijdens het eten. Als we de boten weer opzoeken gaan de Spanjaarden pas uit eten, het is dan al tegen negen uur. De volgende morgen doen we rustig aan en blijven nog een nachtje over in Luarca. Er passeren wat regenbuien en op zee trekt de wind aan naar 6-7Bft.


  
  


.

034=270922=14:00UTC====Positie:43=32,76N==05=40,02W==Gijon==ODO=833Nm==

We zijn verkast naar de 30% goedkopere haven Marina Yates. Hier liggen we rustiger en hebben geen last van het uitgaansleven. Met een wandeling van 20 minuten kom je bij de bussen die je naar de stad brengen, maar dichterbij zijn ook volop winkels. De komende maand blijven we hier liggen omdat we zelf een bezoekje aan Nederland brengen.
Het binnenkomen van een land met een boot is iets anders dan met je auto over de grens rijden. We moeten papieren laten zien dat de boot van ons is en onder Nederlandse vlag mag varen, dat doen we met de Zeebrief (3). Daarna moeten we de maten van de boot aantonen, dat doen we met de Meetbrief (4). Vervolgens wil de haven weten of we verzekerd zijn, de Verzekeringspolis (5). En tot slot natuurlijk wie we zijn, de Paspoorten (1). Ook vullen we de papieren voor de immigratie en douane in (2). En gelukkig zijn er nu geen Corona maatregelen. Anders kwamen er nog doktersbezoeken voor 2x testen bij en/of 14 dagen quarantaine in je eigen boot.
Gijon is een grote stad met brede straten en hoge gebouwen en een mengeling van oud, zeer oud en modern. In de baai van Gijon steekt een schiereiland uit waarop vroeger flinke kanonnen hebben gestaan, nu is het een park omgeving. Hier staat ook het kollosale betonnen beeld, "El Elogio del Horizonte" "Lof op de Horizon". Het romeins badhuis hebben we nog niet bezocht evenals een stukje lopen over de "Via de Plata", een weg uit de romeinse tijd die Sevilia in het zuiden van Spanje met Gijon verbindt.
Tijdens onze oversteek van de Golf van Biskaje werden de door ons uitgezonden APRS (positie) signalen opgevangen door verschillende amateurstations in Frankrijk en Spanje. Omdat deze stations in de bergen liggen waren we een flink deel van de overtocht live te volgen. Zie het kaartje hieronder. Iedere rode stip is een ontvangst.


     
 


.

033=240922=14:00UTC====Positie:43=32,76N==05=40,02W==Gijon==ODO=833Nm==

Omdat we 2 dagen later vertrekken vanwege onze zoektocht naar reparatiemateriaal missen we de gunstige wind periode, in plaats van 2 dagen zeilen en de derde dag een stukje motoren worden het 3 dagen motoren. Tijdens onze oversteek staat ruim 57 uur de motor bij door gebrek aan wind. De oversteek van de golf van Biskaje is daarmee een stress duurtest geworden voor de uitgevoerde reparaties. De reparaties hebben de test prima doorstaan.
Onderweg hoorden we, staande in de kuip en achteruit kijkend, plots een harde zucht van voor de boot. We keken snel en zagen een heel groot (30x10 meter) oppervlak vlak water met allemaal draaikolken er omheen. We voeren er recht overheen. Even later zagen we een enorme rug boven water komen met een kleine vin achterop. In het naslag boek wat we aan boord hebben kwamen we tot de conclusie dat het een Gewone Vinvis was, volwassen exemplaren kunnen 25 meter lang worden.
Pas de laatste drie uur waaide het 13 knoop (3 Bft) maar omdat we het vooruitzicht van nog in daglicht aankomen aantrekkelijker vonden dan de motor uit zijn we motor zeilend blijven doorvaren. Daardoor was de snelheid aantrekkelijk de laatste mijlen, met 6,5-7 knoop. Omstreeks 20:00 lokale tijd werden we door Finse zeilers geholpen met vastleggen.

We kijken op "Orca attack reporting" bij facebook of er nog boten zijn aangevallen door Orca's en lezen dat er een boot die gelijk met ons vertrok op 100Nm ten zuiden van Brest bezoek heeft gehad van orca's, ze zijn lanzaam achteruit gaan varen en hebben keiharde muziek opgezet, tips die door andere boten al zijn gegeven, en het heeft gewerkt. Wij hebben een cd van de schotse Clanadonia groep deze wilde mannen lijken ons zeer geschikt voor het verjagen van de Orca,s.
Onze vrees voor Orca's komt misschien wat overdreven over, maar kijk maar eens naar dit filmpje van een Nederlandse boot die ternauwernood de haven wist te bereiken dankzij de inzet van de reddingsdiensten na een aanval door Orca's. Ze zouden niet de eerste boot zijn geweest die gezonken was als gevolg van een Orca aanval. Op facebook zijn heftige discussies gaande over de beschermde status van de Orca en welke beschermings maatregelen een zeilboot mag nemen. Ook over de intelligentie van de Orca's worden de nodige uitspraken en aannames gedaan en worden er verklaringen voor deze aanvallen gegeven. Het roer en de rompvorm zouden op een grote vis lijken wat voor de Orca een lekkernij is. Maar zeg nou zelf als je eenmaal met de glassplinters in je bek hebt zitten kauwen op polyesther vermengd met hout, schuim en staal dan doe je dat niet nog een keer. In Gijon houden we even pauze om wat zaken in Nederland te regelen. Hopelijk zijn de Orca's bij terugkomst verder getrokken. In 8 etappes zijn we 833,5 Nm verderop geraakt en waren we in 5 landen.




.

032=220922=14:00UTC====Positie:45=59,70N==05=34,06W==Golf=van=Biskaje==ODO=655Nm

We zijn halverwege de Golf van Biskaje. Rondom ons is er pas land op meer dan 250km afstand en ten westen hebben we zelfs meer dan 3000km Atlantische oceaan tot aan de kusten van Canada. Onder ons is het water volgens de kaart 4,5km diep, de dieptemeter geeft slechts streepjes. Het is nagenoeg wind stil, een kleine 5 knoop wind doet niet meer dan af en toe wat rimpelingen ontstaan op het water dat traag op en neer beweegt door oceaan deining.
Op de marifoon is het al uren stil, we zien geen schepen op de AIS, de mobiele telefoon is al een dag buiten bereik van een zendmast. Het aantal passerende boten de afgelopen 24 uur is op de vingers van een hand te tellen. In het begin voeren we samen op met twee Zweedse zeilboten met bestemming La Coruna. Nadat we gisteravond koers hadden verlegd naar Gijon verdwenen die snel uit zicht. Met de motor houden we de snelheid rond de 5 knoop (9-10 km/uur). Af en toe springen er groepen vissen het water uit en één keer zagen we een walvis spuiten. Dolfijnen volgen ons spaarzaam maar niet van lange duur.
We zijn onderweg naar Gijon waar we hopelijk morgen net voor het donker aankomen. Met de SSB-zender hebben we nog steeds contact met de Feeks van Marcel, Eva en Jonathan. Ze zijn onderweg naar Gran Canaria op de Canarische eilanden, ook zij verwachten morgenavond aan te komen.
Ernie doet zoals gebruikelijk een groot deel van de nachtwacht, Erik komt in de vroege ochtend weer op wacht. We hebben nog voorraad gekookte maaltijden in de koelkast, zodat het huiselijke werk beperkt blijft tot opwarmen en een kleine afwas. Vissen is er niet bij, we zijn wat beducht voor de aanvallen van Orca's. De laatste dagen zijn er meerdere boten nabij La Coruna door de reddingsdiensten naar binnen gesleept met zware beschadigingen aan hun roer. Ook dat maakt de keuze voor Gijon een makkelijke, het scheelt Orca risico, 40Nm moteren en een nachtelijke binnenloop van een haven.



.

031=210922=15:00UTC====Positie:48=09,48N==04=43,75W==Pointe=du=Raz==ODO=526Nm==

Een avontuurlijk leven is vol van gebeurtenissen die je van te voren niet verwacht en waarmee je dan maar mee moet zien om te gaan. Bij een routine controle van de motor bleek er koelvloeistof gelekt te zijn. Er zat een gaatje in de slangtuile van de koelpomp, net boven de slang aansluiting. Een probleem dat prima te reparen is met ResQ-tape, teflon tape dat hitte bestendig is. Zoeken op internet gaf aan dat een aantal franse autowinkels het zouden kunnen verkopen. In Cameret sur Mer is het goed vertoeven voor een toerist maar niet voor een klusser. Met de middag bus vertrekken we naar Brest, we stappen daar gelijk over in een taxi om naar het industrie gebied in het noorden te komen waar tal van grote auto onderdelen zaken zijn. Helaas kijken alle winkeliers ons glazig aan, nog nooit van gehoord. Met de tram gaan we teleurgesteld op weg naar het busstation, waar we tot 22:30 denken retour te komen naar de boot. Helaas we hebben de laatste bus van 19:15 op 10 minuten gemist. Een taxi rit kost Euro 165,-, dan maar een hotel overnachting bij Ibis budget.
Na een lekker ontbijt ontdekken we ook de eerste bus retour te hebben gemist, de tweede gaat pas om 17:40. Dat wordt weer een dag Brest.
We lopen naar het havengebied en vragen bij Marina du Chateau naar watersportwinkels. De balie medewerkster legt ons vriendelijk uit waar alles te vinden is, 5km verderop. We zuchten, gistermiddag hadden we ook al 15km voor niets gelopen. Maar we kunnen fietsen lenen van de haven, ondanks dat we er niet liggen. Dat is eindelijk een meevaller. In de eerste winkel leggen we ons vraag en probleem voor. "Geen probleem" "Ik heb wat u zoekt en nodig heeft" zegt de winkelier vrolijk. En ja hoor hij heeft de tape gewoon in zijn rek hangen. Vanaf 11:00 uur komt er eindelijk wat rust in het hoofd van Erik, een oplossing is in handen.
's-Avonds zijn we terug op de boot, de reparatie gaat voorspoedig en er is geen lekkage meer bij test draaien. Eindelijk kunnen we koers zetten naar Spanje.
We staan vroeg op, starten de motor maar horen de motorruimventilatie niet lopen. Nogmaals goed luisteren, nee die doet het niet. Erik controleert eerst of er wel stroom op staat, ja dat is in orde. Daarna wordt de hele ventilator gedemonteerd, de bedrading naar een koolborstel is los. Anderhalf uur later zit de motor weer in elkaar met gerepareerde bedrading. We kunnen eindelijk losgooien.
Nu zijn we onderweg naar Gijon denken we. De tocht is dan 5 uur korter dan naar La Coruna, lopen minder kans op Orca aanvallen en zijn hopelijk voor de regen in de haven.



.

030=180922=15:00UTC====Positie:48=16,74N==04=35,33W==Cameret=sur=mer==ODO=519Nm==

Een nacht doorvaren heeft ons in Cameret sur Mer gebracht. Helaas met weinig wind dus het was motorzeilen. De hele nacht werden we omringd door dolfijnen, pas bij het invaren van het Canal du Four verlieten ze ons. Zons opkomsten blijven mooi dus daarom maar weer een plaatje. Het verkeersscheidingsstelsel bij de punt van Bretagne was erg druk. Hier passeert in een smal stuk alle scheepvaart die vanaf noord Europa richting zuid Europa, Middellandse Zee - Azie en Afrika gaat. Gelukkig is er de moderne techniek van computers en AIS voor om de CPA (Closets Point of Aproach = minimale afstand van nadering) uit te rekenen en zichtbaar te maken op een schermpje. Dus voor de vraag "hoe dichtbij komt die grote boot" is geen serie van nauwkeurige achtergrondspeiling met kompas meer nodig.
De afgelopen 10 jaren heeft Cameret een flinke toeristiche ontwikkeling door gemaakt. De gehele boulevard is bezet met cafe's en restaurants, ook is de haven flink uitgebreid en is er van de oude bouwvalligheid van ons vorige bezoek (2010) weinig meer te zien. Vandaag is er een "marche artisinal", een marktje waar allerlei kunstuitingen te koop zijn. Het brengt een hoop levendigheid in het dorp. Iedere keer gaan deze reis onze gedachten terug naar de reis die we eerder maakten. Een soort van herbeleven in een veranderende wereld. We praten en denken vaak terug aan de dingen die we deden, de zeilers die we ontmoet hebben en wat er toen in de wereld speelde.

  


Erik is weer een radionetje begonnen voor de nederlandstalige zeilers. We hebben tweemaal dagelijks contact met de Feeks. Marcel, Eva en Jonathan varen van Portugal naar de Canarische eilanden. Andere boten horen we niet of melden zich niet in. De frequentie is 7.108 LSB om 09:00 UTC en 20:00 UTC, op woensdag avond om 20:30 UTC gaat Erik ook op 14.140 USB oproepen.
Tijdens de overtocht hadden we voor het eerst het "kotter" zeil de gehele tocht bijstaan, dat beviel prima. Een zeiltje extra geeft net iets meer vaart en hij kan goed strak gezet worden. Als we een klapperend fok moeten inrollen bij gebrek aan wind kan de kotter gewoon blijven staan. Als we overstag gaan moeten we wel de fok in en uitrollen omdat de spleet tussen kotter en fok klein is. Onze planning is om voornamenlijk voor de windse rakken te varen.
Onze oude boot was een klassieke stalen S-spant en semi lang kiel. Nooit maakten we ons zorgen over visnetten of ander spul dat in de schroef of aan het roer kon blijven hangen. Nu hebben we een vrijhangend spatelroer en er drijft erg veel riemwier in zee dat makkelijk aan het roer blijft hangen. Waren we toch een beetje oogsten in een moestuin, want riemwier is eetbaar.

  


.

029=150922=15:00UTC====Positie:50=09,25N==05=03,90W==Falmouth=haven=marina==ODO=400Nm==

Al sinds de Syrische inbreker een diepte ontlading van de accu's had veroorzaakt heeft Erik wantrouwen over de accucapaciteit. De monitor geeft deze week slechts 60% geladen aan, ondanks dat we weer aan de walstroom liggen. Bij doormeten van de accu's is er één die niet meer spanning heeft dan 11,16 Volt. Als de walstroom los is daalt de spanning van de gehele accu bank naar 12,4 Volt terwijl 12,7 Volt de spanning van een goed gevulde accu is. We besluiten om nieuwe accu's te kopen.
Het besluit komt ook omdat we de golf van Biskaje willen oversteken op de electronische stuurautomaat en niet de Hydrovane windvaan te gebruiken. Deze willen we als reserve roer houden als we een aanval van Orca's krijgen. Wel jammer want juist voor lange oversteken hebben we de Hydrovane aangeschaft.
Tijdens het uitbouwen, wachten op de levering en de inbouw van de accu's gebruiken we onze Victron BSP IP22 acculader in de voedingsmodus. Daarmee blijft de gehele boot van stroom voorzien en werkt de koelkast lekker door. Bij BBL-Batteries zit een doorpakkende verkoper, het uitgezochte model accu op de website is niet op voorraad, maar hij komt gelijk met een alternatief. We nemen de maten nog even door om te kijken of ze passen en dat lukt. Daarna geven we de creditkaart gegevens door, want dit alternatief konden we nog niet online bij hun op de website bestellen. Een moment later is mijn geld weg en gelukkig komt de volgende morgen een vrachtwagen de accu's afleveren op de haven. Binnen 24 uur is de Gabber weer volledig op spanning met een nieuwe huishoud accubank van 351 Ah (20u).
Inmiddels is de kotterstag geplaatst en het kotterzeil aangeslagen. Het nieuwe zeil is nog erg stug en nauwelijks in een zeilzak te proppen. We bergen hem over de bijboot opgebonden op, tijdens de tocht zal hij toch voornamelijk staan. Morgen nog uitgebreid boodschappen doen en dan wachten op goed weer voor de oversteek. Zoals we het nu inschatten wordt het met een tussenstop in Camaret-sur-mer om windkracht 6Bft bij de Spaanse kust te ontlopen.

     


.

028=130922=15:00UTC====Positie:50=09,25N==05=03,90W==Falmouth=haven=marina==ODO=400Nm==

De vlag etiquette moesten er op nageslagen worden om zekerheid te krijgen over de gastenvlag voering bij nationale rouw. In het uitzonderlijke geval van overlijden van een koninklijk staatshoofd wordt de gastenvlag "half mast" gevoerd gedurende de gehele periode van rouw. Dus gedurende 10 dagen zal de "red ensign" aan boord van de Gabber mee doen met deze traditie.
We werden in verwarring gebracht door de vlagvoering bij het sluizen complex. Op de dag van overlijden hing deze gelijk half stok. Maar de volgende morgen al weer in top. Mogelijk een uiting van "the Queen is dead, long live the King" of een heimelijk republiekeins verzet. Alle andere schepen voeren de vlag halfstok, ook de officiele vaartuigen van de Britten.
Het was onze eerste nachtelijke tocht met de nieuwe Gabber waarmee we gelijk klaar liggen in de uitvals haven voor de oversteek van de golf van Biskaje. Het was helaas veel motorzeilen om voortgang te houden. Een springtij leverde flinke tegen stroom op en tijdens de nacht liepen we niet veel meer dan 2.5 knoop. Gelukkig werd dat de volgende dag goed gemaakt door hetzelfde springtij met regelmatig ruim 7 knoop op de teller. De wind was matig en wisselend uit achterlijke richting. "Cancel" ons niet gelijk om dit "not-woke" taalgebruik ten opzichte van een natuurverschijnsel, van achteren bedoelen zeilers daarmee. Kijk de HJ-Schoo lezing van Dilan-yesilgoz er eens op na om te horen hoe we met elkaar in discussie moeten blijven (minuut 54) en ze heeft nog meer te vertellen.
De aankomst in Falmouth was in het donker. We verbazen ons over de matige betonning en verlichting in dit drukke havengebied. Naast de hoofdstroom van de Penryn rivier liggen overal bootjes aan moorings en voor anker in het ondiepere water. Ernie stuurt de boot volledig op de ditale kaart die zichtbaar is op de tablet onder de buiskap. Een paar waypoints geven aanvullend richting op de GPS. Bij de invaart van het haven gebied zien we een loodsboot met zwaailichten, maar op het werkkanaal van de marifoon blijft het stil. Plots stuurt de loodsboot in volle vaart op ons af. Met voluit in achteruit voorkomt Ernie een aanvaring. Het cruise schip de "Balmoral" was aan het varen was zijn verklaring. Ernstig overdreven er is nog ruimte genoeg en we vervolgen onze weg, een oplopend vissersbootje wordt ongemoeid gelaten. In het donker vinden we moeizaam een steiger van Falmouth Haven marina, we meren langszij af van een andere boot. Na ruim 36 uur varen zijn we 189 Nm verder.



  


.

027=080922=15:00UTC====Positie:50=49,84N==00=14,09W==Lady=Bee=Marina==ODO=211Nm==

Ook aan boord van de Gabber doen we aan gas besparing. Nu we zo veel in havens liggen waar electra inclusief is kunnen we beter electrisch gaan koken. Gisteren kochten we daarom een electrische kookplaat, het is een inductie plaat, regelbaar van 450Watt tot 2000Watt. De ochtend havermout en een gebakken eitje als lunch smaakten extra lekker. De havengelden zijn niet gezellig in Engeland. Ondanks de dalende wisselkoers van de Pound betalen we rond de Euro 50,- per nacht
Hier trekken de onweers en regen buien meerdere malen per dag over en de wind staat met 4-6Bft nog altijd uit de verkeerde hoek. Zaterdag belooft een vaardag te kunnen worden. We willen dan gelijk een nacht door en naar Falmouth koersen. Met OpenCPN plannen we de routes en exporteren vervolgens de waypoints naar de GPS en de plotter. De laatste dagen zitten we meer achter de PC en alle tochtplanningen tot aan de Portugese kust zijn al voorbereid. Nu nog wachten op een periode van stabiel weer.
Regelmatig kijken we naar onze tocht uit 2010, ook toen zaten we rond deze periode te puzzelen. Inmiddels lopen we wel ruim een week achter op dat schema. Gelukkig is ons motto hetzelfde "het is willen, niet moeten". Ernie haakt zich door de dag heen en Erik klikt de uren weg achter de PC. Hieronder de voorbereidingen. In het blauw onze mogelijke routes langs de zuidkust van Engeland en de oversteek van de Golf van Biskaje.

 


.

026=060922=15:00UTC====Positie:50=49,84N==00=14,09W==Lady=Bee=Marina==ODO=211Nm==

We blijven een tijdje liggen in Lady Bee Marina. De tijd gebruiken we om verder aan te sterken. We herstellen maar langzaam van de Corona. Iedere dag hebben we wat meer energie en zijn minder koortsig. De wind is de komende dagen ook niet gunstig om verder West te trekken. Zo met het weekend moeten we wel onze kansen pakken anders schiet onze tocht echt niet op. Daarna is het de golf van Biskaje oversteken of op Brest aankoersen, we laten het van de dan heersende omstandigheden afhangen.
Een bezoek aan Engeland kan niet zonder het nationale voedsel, de fish & chips. Erik kiest voor de "senior deal", een stuk gebakken kabeljouw met frietjes, als bijgerecht "mashed peas", gemalen erwten, zit er toch nog wat groens bij het eten. Ernie heeft en salade gemaakt van geraspte wortel met rozijnen en yogonaise. Ook hier in Southwick hebben de aziaten de lokale snackbar overgenomen. De Chinees naast de fish & chips zaak lijkt de zaken te hebben uitgebreid door de overname van Engelands culurele erfgoed.
Nu we toch wat langer op één plaats blijven doen we nog wat bestellingen via Internet. Een stevige hoes voor om de tablet bestellen we via amazon. De tablet gebruiken we om te zien waar we varen, met deze "rugged case" kan hij eenvoudig veilig onder de buiskap staan. Een USB-voedings kabel kon via de luchthapper gemakkelijk naar deze plek gebracht worden.
Ook gebruikt Erik de tijd om de foto's op de website te updaten. Nog altijd stonden er de foto's ten tijde van de aanschaf van de boot. Inmiddels is er veel veranderd aan de binnen- en buitenkant, het serie jacht Dufour 38 classic heeft nu meer onze handtekening dan die van de franse ontwerpers Olivier Poncin en Yann Chabaud. Zie de pagina met foto's van de boot op onze homepage, www.sy-gabber.nl.



.

025=020922=15:00UTC====Positie:50=49,84N==00=14,09W==Lady=Bee=Marina==ODO=211Nm==

De verkoudheden aan boord zijn dus helaas Corona. Een zelftest gaf twee streepjes, gelukkig niet zwanger maar wel Corona. Het herstel gaat redelijk, iedere dag weer wat energieker en minder koorts. Dat is de oorzaak waarom we het zo kalm aan doen. De dagen met gunstige wind om westwaarts te zeilen laten we neus ophalend aan ons voorbij gaan.
Vandaag zijn we van Brighton naar Shoreham gevaren, een kleine 7Nm. We melden onze komst telefonisch bij Lady Bee Marina, de havenmeester merkt gelijk op dat het maar een kleine hop is, maar we zijn van harte welkom. We liggen nu achter een sluis in een kleinere haven met een kleinschaliger achterland dan Brighton marina. Hier nemen we nog wat dagen rust. Deels om aan te sterken en deels om gunstiger wind af te wachten.
Niet alleen Corona baart ons zorgen ook de Orca's doen dat. Vroeger zouden we enthousiast zijn om een zeezoogdier te ontmoeten. Altijd een mooi gezicht dolfijnen, bruinvissen, grienden langs en voor de boeg van de boot of een spuiter van een walvis aan de horizon. Maar de Orca's vallen sinds 2 jaar zeilboten aan. Het zijn serieuze aanvallen gericht op het roer van de zeilboten. Het is voor een Orca van 6-9 meter lengte met een gewicht van tussen de 4 en 6 duizend kilo een peuleschilletje om een zeilboot van 12 meter in gevaar te brengen. Menig boot is al door de reddingsdiensten aan wal gebracht met kapotte roeren. Eerst gebeurden deze aanvallen langs de Portugese kust. Maar omdat de Orca's de trek routes volgen van de Tonijnen verplaatsen de aanvallen zich naar het noorden tot zelfs in de Golf van Biskaje. Natuurlijk worden niet alle boten aangevallen, je moet gewoon enorm pech hebben, dagelijks varen er honderden boten zonder problemen. Maar stuurloos of erger halverwege de golf van Biskaje is geen prettig vooruitzicht. De oversteek duurt circa 4 volle etmalen en het grootste gedeelte van de tijd ben je buiten bereik van hulpdiensten en dus op je zelf aangewezen.
Op facebook zijn al tal van discussie groepen over de Orca aanvallen. Zoals altijd is het daar een bonte mengeling van opinies en bijdragen aan discussies die verschillende agenda's hebben. Op de website van Orca Iberica vindt je de meest neutrale informatie over de aanvallen. Maar de adviezen zijn wel geschreven vanuit een beschermingsperspectief van de Orca. Ook het Nederlandse blad Zeilen gaf onlangs volop aandacht aan deze problematiek, dat maakt de stemming er helaas niet vrolijker op. Maar eerst moeten we een stukje eiwit van circa 90 nanometer de tent uit jagen voor we ons bezig houden met Orca's van 9 meter. De natuur is wreed en geweldadig, helaas maken wij daar ook deel vanuit.



.

24=220822=15:00UTC====Positie:50=48,59N==00=06,19W==Brighton==ODO=204Nm==

De verkoudheid van Ernie hield ons langer dan gewenst in Duinkerke, inmiddels is Erik verkouden en blijven we wat langer in Brighton. De Kanaal overtocht ging voorspoedig evenals het inklaren in The United Kingdom. Erik had onze komst digitaal gemeld met het invullen van een C1331 formulier op de site van de "National Yachtline". Bij aankomst voeren we de gele Q-vlag, melden onze komst telefonisch bij National Yachtline. Na het beantwoorden van wat vragen krijg ik het nummer van Immigrations. Als ik die bel hebben ze helaas geen toegang tot de digitale informatie en ze vragen of ik de C331 per email kan opsturen. Gelukkig heeft Erik naast de digitale aanmelding ook een ingevuld C1331 formulier in pdf. Een half uurtje na het opsturen ontvangen we een email "Dear Frederick and Ernie, I grant you permission to enter as visitors for 6 months under the Visitor Rules. You may disembark your boat." Nu pas mogen we de boot af om de havengelden te betalen en de "Merchant Navy, Red Ensign" te hijsen als gastenvlag.
Deze procedure wordt niet door iedereen gevolgd. Als wij ons zorgen maken over een goede oversteek van de Verkeersscheidings stelsel" met de juiste communicatie en veiligheids middelen aan boord horen we op de marifoon geheel andere verhalen over onverantwoorde oversteken. Ieder uur roepen handelsschepen en veerponten Dovergoastguard op om melding te maken van rubberboten en reddingsvesten. Op één van de boten lijken eerst geen mensen te zittten, maar bij nadere inspectie 3 personen aan boord en 2 in het water. Op deze wijze wordt door deze profiteurs een dwingend beroep gedaan op het internationaal zeerecht om personen in nood te redden. Wederom vaart een reddingsboot van de RNLI uit met een vrijwillige bemanning om de "drenkelingen" te "redden". Ook zijn er meldingen van lege rubberboten die ronddrijven, vermoedelijk na een succesvolle landing weer in zee geduwd of van het strand gewaaid. Maar de rapporterende commerciele vaart wordt wel gevraagd om "sharp look out" te houden of er drenkelingen zijn. Vorige week maandag werd een triest record gevestigd toen 1295 personen deze oversteek maakten. Als je bedenkt dat voor een overtocht al snel een bedrag van € 1.500 wordt betaald dan werd er die dag voor bijna € 2 miljoen uitgegeven door "deze arme drommels". Het waren slechts 27 rubberboten, dat betekent dat de waarde van een overstekende boot hoger is dan onze zeilboot.



.

023=220822=15:00UTC====Positie:51=02,61N==02=22,38E==Duinkerke==ODO=98,2Nm==

Het wachten op gunstige wind is voorbij. De afgelopen dagen vermaakten we ons met wat klusjes, een strandwandeling en vermaak voor de deur. In Blankenberge waren dit weekend wedstrijden voor het Belgische Kampioenschap motorboten en waterscooters. Een serie speedboten en 4 deelnemers in de waterscooter klasse brachten leven in de brouwerij op de haven.
Vandaag zou er een rustige tot geen wind zijn richting Duinkerke, het tij stond pas later in de middag mee. Nog voor de koffie gooiden we los. Eenmaal buitengaats bleek een 2-3Bft windje genoeg voortgang te geven dus de motor kon uit. Af en toe een vlaag hardere wind en we liepen gelijk ruim in de 5 knoop. Dichterbij Duinkerke moesten we tegen de wind in die ook was aangetrokken naar de 5Bft. De boten om ons heen gingen laverend verder, wij kozen voor de laatste mijlen op de motor. De wind, golven en stroming gaven aan het einde het bekende fenijn in de staart van wat verder een prachtige zeildag was.
Erik zendt altijd een positie rapport via Winlink aan het einde van de dag. Deze keer hoorde hij russisch spreken op de frequentie. Google translate vertaalde een complete scheldpartij op Poetin, het russisch leger en de russen. De scheldkanonnade ging maar door en leek zich te herhalen als een bandje. Ben benieuwd wie het nog meer gehoord hebben, want een uitzending op deze frequentie gaat zonder problemen een paar duizenden kilometers ver.
Onze vaste GPS is de ONWA KP-32, deze heeft een ruime display en een laag stroom verbruik. Het invoeren van waypoints en het maken van een route is op een GPS nogal een klus. Een postitie heeft al snel 12 karakters en dan nog 6 voor de naam, door het ontbreken van een toetsenbord ben je wel even bezig. Makkelijker is het om ze aan te maken in openCPN en ze dan te uploaden naar de GPS. Bij navraag bij de fabrikant bleek dat hiervoor het programma KDC_201006.exe beschikbaar is. We hebben het programma al ruim een jaar in huis maar nu pas in gebruik genomen. De GPX bestanden vanuit openCPN kunnen er mee worden omgezet naar een format dat geschikt is voor de GPS. Nadeel is wel dat bij uploaden alle wayppoint en route informatie in de GPS overschreven wordt. Dus dat betekend dat je eerst een bestand moet maken dat zowel de oude als de nieuwe informatie bevat. Gelukkig zijn het simpele tekst bestanden en met knippen en plakken in "wordpad" is het eenvoudig te realiseren.

  





.

022=200822=15:00UTC====Positie:51=18,66N==03=07,06E==Blankenberge==ODO=61,5Nm==

De nieuwe dynamo werd 26 uur na bestelling afgeleverd bij het afhaalpunt in Blankenberge. Met 30 minuten sleutelen was de klus geklaard en zat er weer een glimmend onderdeel in het motorruim. De toerenteller doet het weer en de accu's worden bijgevuld met ruim 40 Ampere als we motoren. Daarna was het wachten op een nieuw bankpasje dat op ons thuis adres was binnengekomen. Zo'n pasje is een groot gemak, maar wel lastig als ze vernieuwd worden als je net op reis bent. Inmiddels is de pas ook binnen en kunnen we weer geld uitgeven. Voorlopig nog het meeste aan de haven van Blankenberge, de wind waait uit Zuid-West en dat is net de richting die we op willen. We hebben de tijd en vermaken ons met uitgestelde klusjes aan boord.
Het ophangen van de stuurlijnen van de Hydrovane was zo'n klusje. De Hydrovane is een apparaat dat de boot automatisch op een vaste koers ten opzicht van de wind houdt. Het grote rode blad achter op de boot is de windvanger van de Hydrovane. Als de boot op koers ligt waait de wind langs het blad, zodra hij iets van koers raakt zal de wind tegen het blad waaien en via een ingenieus systeem wordt het roerblad aangestuurd en brengt de boot weer terug op koers. Een mooi systeem waar we veel gebruik van gaan maken. Je hoeft dan niet meer zelf te sturen en het gebruikt geen stroom. Met de stuurlijnen (rode pijlen) kan je de windvanger langzaam draaien en verander je daarmee de koers van de boot ten opzichte van de wind.
Nu we onderweg zijn werd het ook tijd voor een nieuwe omslag foto op facebook en bij Marine traffic. De havenmeester hier in Blankenberge reageerde ook al verbaast toen we ons als Gabber meldde. Hij had de oude afmetingen nog in zijn systeem staan van ons laatste bezoek in 2016. We waren toen met onze Breewijd 31 op de terug reis naar Nederland na 6 jaar zeilend op pad te zijn geweest.



.

021=160822=15:00UTC====Positie:51=18,66N==03=07,06E==Blankenberge==ODO=61,5Nm==

In de vroege ochtend zijn we vanuit Stellendam vertrokken, zo hadden we hoog water in het Slijkgat en de gehele tocht op zee stroom mee richting Belgie. In de dagen voor vertrek stroomden de laatste bestellingen binnen bij de havenmeester, werd er nog steeds geklust aan boord en regelmatig kwamen uitzwaaiers langs. Op de valreep werden de nieuw beklede kussens aan boord gebracht. En bij Preuss een bootverzekering afgesloten voor een uitgebreider vaargebied, helaas hoorden we pas bij het afmelden van onze huidige verzekering bij Datacombinatie dat ook daar mogelijkheden waren.
George Kniest was onze huisleverancier en dat bracht prettige prijzen en goede service met zich mee. Inmiddels zit alles vastgeschroefd, geinstalleerd en is het klaar voor gebruik. Nu nog wennen aan wat allemaal anders is. Na ruim 15 jaar aan boord van onze Breewijd te hebben geleefd moeten we aan onze Dufour 38 classic wennen als aan een nieuwe jas met andere zakken. De komende maanden gaat dat vast lukken. Onze trip naar Blankenberge ging soepel, met stroming en regelmatig de motor bij vanwege gebrek aan wind liepen we ruim boven 6,5 knoop.
Helaas gaf de toerenteller van de motor geen uitslag. In de vaarten ervoor hadden we al wat storing gemerkt, soms wel soms niet sloeg de meter uit. We hoopten op een los contact. Maar na overleg met Maarten van de Vida vagabunda kwamen ook de koolborstels van de dynamo op het verdachten lijstje te staan. Dat zou gelijk de hoeveelheid zwart stof in het motorruim verklaren, die kon niet van de nieuwe strak gespannen V-snaar komen. Na wat sleutelen had Erik de boosdoeners in zicht, althans wat er van over was. In de haven is een Volvo penta dealer waar we voor over de € 750,- een nieuwe dynamo konden kopen. Toch maar in Nederland bij AB-marine een nieuwe besteld, hij is al onderweg ! Later deze reis gaan we opzoek naar nieuwe regulator met koolborstels voor de oude dynamo en laten we hem testen.






.