004=240220==10:00UTC==Positie:51=41,11N==004=31,78E==Noordschans====================

Het grote klussen aan onze nieuwe boot is begonnen. De mannen van haven Noordschans zijn begonnen met het vervangen van de verstaging. De haven is de importeur van Z-spars masten en was vroeger ook importeur van Dufour zeiljachten, onze mast en boot zijn dus in bekende handen. Naast de nieuwe verstaging laten we ook beslag maken in de mast voor een kotterfok, het maken van de dekputting gebeurd elders.
Zelf konden we een extra coax kabel trekken naar de top van de mast voor de Daimond X-30 antenne. Hiermee kan Erik op de amateurbanden van 2m en 70cm uitzenden. De bevestiging van de antenne aan de mast was nog even puzzelen, het verzinkte draadeind M16 werd als "pisbakken staal" door de monteur van de haven afgewezen. Gelukkig konden we bij R&R Metaal in Zevenbergen een stukje van 10cm in RVS meekrijgen. Dit bedrijf is gespecialiceerd in computergestuurd metaaldraaien en freeswerk (CNC) en maakt voor klanten op maat gemaakte onderdelen met hoge nauwkeurigheid.
Op de top van de mast hebben we reflecterende tape geplakt zodat we onze boot in het donker makkelijker in een drukke ankerbaai kunnen terug vinden. Bij Boatlamps bestelden we led verlichting voor het toplicht, hiermee bezuinigen we flink in energie verbruik tijdens nachtelijke tochten. Een standaard gloeilamp voor het top licht is 25 Watt, de vervangende led lamp is slechts 4 Watt. Ook bestelden we een led ankerlamp met ingebouwde schemerschakelaar. Dat is handig voor als we een keer tot laat aan de wal blijven, dan gaat het ankerlicht automatisch aan als het donker wordt.
Het stormachtige weer is helaas een spelbreker in de voortgang van het mastwerk. Het is wel een stuk rustiger slapen aan boord nu de mast er af is. Geen gefluit van de wind door het wand of klapperende lijnen, je zou haast een motorboot gaan overwegen. Door de rompconstructie met dubbele schaal van onze Dufour is de boot redelijk geisoleerd. We hebben slechts condens bij de ramen die open kunnen, de draai-sluitingen vormen koude bruggen naar buiten. De Webasto kachel houdt het aangenaam warm aan boord. We beginnen ons langzaamaan steeds meer thuis te voelen aan boord.



  &nbsp   &nbsp
.