090=171014==12:00UTC=Positie:12=04,9N==68=51,8E==Spaans=water=Curacao=====

Tijdens een heerlijk etentje bij de Pirate-bar namen Joop en Ria afscheid van ons, hun vakantie zat erop. De week erna hebben we niet stil gezeten maar serieus werk gemaakt van het oplossen van het warm lopen van de motor. Ton van de True Blue is kenner bij uitstek van motoren en ook van onze Bukh, dus we vroegen hem om de kop eraf te halen voor inwendig onderzoek.
Na het lichten van het kleppendeksel was de oorzaak al duidelijk. Aan de binnenkant zat een smeuige grijze pasta, dat was een menging van koelvloeistof en olie, er moest dus een lekkage zijn in de koppakking. Bij onze laatste motor manouvre hadden we flink gas gegeven om een bocht te draaien, dit was vermoedelijk de genade klap voor de pakking, die nu ook koelvloeistof naar de olie kant ging lekken. De afgelopen maanden waren het slechts uitlaatgassen die naar het koelvloeistof circuit lekte. Hierdoor warmde de koelvloeistof extra op, het teveel aan gas kon via het overdrukventiel in het expansie vat makkelijk ongezien verdwijnen. Resultaat was een warm lopende motor.
Gelukkig hebben we veel reserve onderdelen bij ons, zo ook een reserve koppakking. In een uurtje sleutelen door Ton was de kop eraf en kregen wij als huiswerk het schoonmaken van de vlakken waar de koppakking tussen zat. De volgende dag kwam Ton weer om de motor in elkaar te zetten. We hebben nu als huiswerk gekregen de motor minimaal 20 uren te laten draaien zodat de kop nogmaals kan worden nagetrokken. We gaan goed opletten hoe Ton het allemaal doet want we zullen in de toekomst zelf de kop jaarlijks natrekken en ook de kleppen stellen.



.