020=28112023=14:00UTC====Positie:33=03,7N==16=18,9W==Porto=Santo==ODO=1819Nm==



Twee weken geleden konden we dan eindelijk de kant op voor de reparatie van de lekkende boegschroef. Met de hulp van de andere zeilers en de haven kwamen we eenvoudig op de kant. Extra handjes aan dek en stootwillen waren van harte welkom in de nauwe ingang van de botenlift. De boegschroef was snel gedemonteerd en ingeleverd bij Miguel. Daarna begon de moeizame klus om de keerringen en lagers er uit te halen. Een gebroken klemring kon met behulp van nauwkeurig laswerk worden verwijderd.
De as en het binnenwerk van de boegschroef waren door het binnen gedrongen zoute water en electrolyse aangetast. De as werd keurig opgelast en vervolgens op maat geslepen, het binnenwerk werd met epoxy glad gemaakt en gepolijst. Het opbouwen met de nieuwe onderdelen ging voorspoedig, een kunstof hamer hielp bij het plaatsen van de nauw passende onderdelen. Daarna kon de boegschroef weer terug geplaatst worden op het gat van de boegschroefbuis, met verse Sikaflex als waterdichte verlijming.
De tijd op de kant werd ook gebruikt voor andere klusjes. De los gekomen stekkers in de bedrading van de windmolen werden vastgezet. Hierbij werd de zwemtrap van de "Morning Glory" gebruikt als biminitrapje. Ook maakten we een extra waterinlaat op de watertank zodat het water vanuit de watermaker rechtstreeks in de tank kon lopen. We waren niet de enige klussers op de wal. Aan de boot van de gestrande Fransman werd flink gewerkt waardoor we een flinke laag glasmat spliters en epoxy stof aan dek kregen. Gelukkig was het geen stalen boot. Tussendoor ging ons gewone leventje rustig door. Een wasje doen, dagelijkse wandeling (5km) naar de supermarkt of brandstof halen bij de benzine pomp (10km) en regelmatig gezelligheid met de zeilers onderling.
Op "Thanks giving" werd op initiatief van de "Make my day" een BBQ georganiseerd in een gemeente parkje. Hier waren meerdere BBQ plekken, bankjes, water en toiletten, dus een prima plek. Michael maakte een zuid-Afrikaanse stoofschotel en Bas grilde vis voor alle deelnemers. Verder nam iedereen wat mee om te delen en verzorgde zijn eigen BBQ vlees/vis.
Sinds vrijdag (24/11) liggen we weer in het water. Bij het wegvaren bij de bootlift werkte de boegschroef niet. Terwijl we hem wel getest hadden op de kant. We dachten dat het weer een loszittende propeller was. Met de meehelpende zeilers aan boord drinken we nog een biertje en kletsen op ons gemak. Als iedereen van boord is controleert Ernie nogmaals de boegschroef en ziet water liggen. Erik wipt de beschermkap er af opzoek naar waar het water vandaan komt. Het komt niet via de as van de boegschroef, maar hij ontdekt wel dat de V-snaar die de boegschroef aandrijft gebroken is. Oorzaak van de niet werkende boegschroef is dus gevonden. Helaas komt het water onder de Sikaflex verlijming vandaan. Steviger aandraaien van de moeren brengt helaas geen oplossing. We bellen snel de haven of we met onze lekkende boot weer de kant op kunnen. Nee dat gaat niet lukken het is nu laag water aan het worden en het weekend staat voor de deur. Maandag om 13:30 is de eerste gelegenheid. Daar op gaat Erik met onderwater epoxy pasta aan de slag om het lek te dichten. Uiteindelijk stopt de lekkage 's-nachts omstreeks 02:00 uur. Er zijn dan twee lagen pasta aangebracht en de nodige droog tijd is verstreken.
De volgend ochtend overdenken we wat te doen, de tegenslag op tegenslag vergen veel van ons optimisme en benemen ons een deel van de reislust. Al een tijdje knaagt aan ons of we wel zoveel plezier halen uit het duurder geworden verblijf op Bonaire. De mooring gelden zijn daar $35,- per nacht en de boot achterlaten plus de retourvlucht heeft ook zijn prijskaartje. Al met al is een duikreisje boeken goedkoper dan er heen varen met je eigen boot. Als we niet oversteken kunnen we genieten van het aangename klimaat van de Canarische eilanden, Madeira en de Azoren bezoeken. Uiteindelijk kunnen we de boot gemakkelijker terug krijgen in Nederland. Ook willen we Porto Santo niet verlaten zonder werkende boegschroef. De havengelden zijn hier aantrekkelijk en al het werk kan hier gebeuren. Waarschijnlijk wordt het een geheel nieuwe boegschroef. Wat het wordt weten we nog niet maar het ziet er naar uit dat we dit jaar niet verder dan Porto Santo komen.
Toen we het water in gingen konden we de mooring van "Make may day" gebruiken die in de ochtend naar een box in de haven was verhuist. Na een paar dagen konden we doorschuiven naar de mooring van "Morning Glory" die inmiddels ook een plekje in de haven heeft. We liggen hier het best beschut tegen de swell bij zuidelijke winden die dan recht de havenkom in staat. Vanavond is er weer een samenzijn bij de marinabar ter ere van de verjaardag van Michael. Inderdaad het is niet allemaal misere hier. De temperaturen zijn begin 20 Celsius en het zeewater is aangenaam om in te zwemmen.
   

   

   

Honderden boten zijn inmiddels onderweg vanuit Europa en Amerika naar de Cariebe. Paars zijn (plezier)zeilboten, groen zijn vrachtschepen, rood zijn tankers en blauw zijn passagiers (cruise) boten. Rustige ankerbaaien of een plekje in de haven lijken schaars te worden.







.