068=110913==12:30UTC===Positie:10=40,8N==061=38,0W==Chaguaramas=Trinidad==============

Dat we met reizen andere culturen, gewoonten en mensen gingen ontmoeten hadden we ons gerealiseerd. En dat je in situaties kan komen die je met beperkte technische of medische middelen zelfstandig moet oplossen wisten we ook. Dat maakt het zeilers bestaan juist zo leuk en avontuurlijk.
Maar dat met reizen ook de technische standaarden veranderen hadden we ons nog niet zo gerealiseerd. OK, een andere schroefdraad op een gasfles of de zeldzame keren dat we in een haven liggen met een niet EU-walstroom stekker, daar hadden we ons op voorbereid.
Hier in Trinidad zijn we aangekomen in het voormalig Britse rijk en de "Imperial standard" is hier dagelijkse kost. Verf gaat per gallon, drinken in oz., een eetbuffet heeft een prijs per pound, touw of lappen stof koop je per feet of yard en teakhout per square inch tot zover zijn het nog overkomenlijke verschillen die eenvoudig om te rekenen zijn.
Helaas gaat de imperial standaard ook zo ver als de maatvoering van schroefdraad en dan wordt het plots onmogelijk om een passend schroefje te vinden voor de in Nederland met DIN maatvoering getapte schroefgaten. Gelukkig zijn er ook bakjes met "metric" bouten en moeren. Die kan je dan mooi gebruiken totdat je besluit om nieuwe schroefgaten te tappen en je tapje afbreekt. In Nederland koop je dan een nieuwe M4, M5 of M weke maat dan ook tap. Hier in Trinidad vermelden ze plots bij de M standaarden ook de spoed van de schroefdraad, M6x0,80 of M6x1,0 en dan wordt een nieuw schroefgaatje maken plots een wetenschap.
Onze windvaan (Aries) was tot voor kort het enigste onderdeel met Engelse maatvoering qua schroeven en inbusbouten. Daar zijn nu de door onze lasser Mitchell gemaakte septerpotten bij gekomen met 1/4" (quarter) inbusboutjes. Hoeveel andere "Imperial" schroeven er bij komen is onbekend. Een afgebroken M4 tap zit nog in de reling waar het zonnepaneel aan hangt. Dat gat wordt pas opgeboort naar M5 als eerst het vluchtluik geplaatst is met M5 boutjes. Bij het omdraaien van het vluchtluik moeten er een paar nieuwe schroefgaten geboord en getapt worden en daar willen we onze zeldzame M5 tap eerst voor gebruiken voor we overstappen op de "Imperial standaard".
Schroefdraadtheorie, alle maten die anders kunnen zijn in een plaatje.


.