001=020112==18:00UTC==Positie:=14=42,8N==017=25,7W==Dakar===

Oudjaar BBQ bij CVD
Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en goede vaart gewenst. Wij vierden oudjaar op de zeilclub CVD te midden van een bonte verzameling zeilers, rugzak toeristen, lokale medewerkers en een aantal door solo zeilers ingehuurde dames vermoeden we. Bijzonder was het zeker, maar niet echt uitbundig of levendig. We hadden ingetekend op het eten en gingen dus hongerig om 20:30 naar de oever met de watertaxi. Een paar lekkere exotische knabbels kondigden, dachten we, de komst van meer lekkers aan. Helaas we moesten wachten tot 01:15 uur voor het eten op de tafels kwam. Het wachten was de moeite waard, want er was veel lekkers. Tijdens de avond genoeg tijd om te kletsen met de andere zeilers, in gebroken frans, duits, engels of nederlands. Grappig genoeg ook engels met een iets te diep in het glaasje gekeken Groninger die niet uit Holland (= randstad) kwam.
De muziek werd verzorgd door een afrikaans drumbandje met jembe's, twee dames dansden er uren op los in een choreografie die niet te beschrijven is. Had de nederlandse "Foxy foxtrot" "elastieke benen" bij deze dames vreesde je regelmatig dat ledematen het publiek in slingerden, hoofd van romp gescheiden werd of dat ze zich zelf simpel gevierendeeld hadden bij een uitbarsting van de uitbundige afrikaanse danschoreografie. Een drummer wist niet van ophouden en begeleide zelfs de gedraaide muziek. Al met al een gedenkwaardige oud en nieuw viering. Wel een beetje koud, 24 graden, en we waren dan ook blij met lange broek en een laagje extra.

Vandaag zijn we, samen met Per, met een taxi de stad in geweest voor een rondje inklaren. Bij de prijsafspraak was er bij ons wat verwarring over de overeengekomen prijs. Erik dacht dat we accoord gingen met 30 duizend, Ernie met 3 duizend. Uiteindelijk hebben we het op 13 duizend gehouden als compromis tussen ons beiden, de taxi chauffeur leverde zijn diensten voor "erg veel duizend" "tres mille francs" zoals hij gezegd had en bleef ongewis van onze communicatie storing.
Bij inklaren regel je officieel dat jijzelf en je boot het land binnen mogen. Havenpolitie, immigratie, douane etc. komen er aan te pas. Personen mogen sowieso 3 maanden blijven maar de boot in eerste instantie maar 1 maand. Om langer te blijven moet de tijdelijke toestemming worden omgezet naar een 6-maands toestemming. We waren bij elkaar een kleine 3 uur met de taxi chauffeur onderweg van kantoor, naar kantoor, naar copieermachine winkel, naar kantoor en ook nog even boodschappen doen in een grote supermarkt. De aanvraag voor de 6-maands toestemming hebben we nog nergens kunnen inleveren, maar het paspoort heeft een stempeltje en we hebben nog wat andere mooie franstalige documenten gekregen waarvan we vermoeden dat het de tijdelijke 1-maands toestemming is. Morgen maar eens vragen bij Bernard, de voorzitter van CVD, hoe we verder moeten.
Terug op de boot begonnen met reparaties, de antenne draad boven in de mast weer vast gezet en de nieuwe GPS antenne op een vaste plek gemonteerd. Helaas de oude antenne is verdronken in een teveel aan overkomend zeewater, nadat zijn beschermende doosje kapot was gegaan. Ernie probeert de boot er netjes uit te laten zien en dat is met de heersende harmattan geen eenvoudige klus. Dagelijks wordt er een laagje fijne rode kleverige aarde op de boot, lijnen, stagen, zonnepanelen, etc ... afgezet. Een aantal boten waarvan we dachten, beoordelend aan de stoffigheid, dat ze al maanden verlaten waren blijken net als wij pas onlangs hier gearriveerd te zijn.
De harmattan, een woestijn wind met zand bedekt de Gabber dagelijks onder een laag stof

.