007=140223=14:00UTC====Positie:41=22,54N==08=45,90W==Povoa=de=Varzim==ODO=1183Nm==



In Nederland zal menig zeiler met het mooie weer een kijkje zijn wezen nemen bij zijn boot om voorbereidingen te trefen voor het nieuwe vaarseizoen. Voor ons zit het zeilseizoen erop. We maken de boot klaar om de kant op te kunnen. De fok is afgeslagen, de lijnen zijn de mast ingetrokken, de bijboot zit onder een hoes en de bimini is gewassen en ligt opgeborgen in de bakskist. Ook de buitenboord is fris zoet van binnen en de benzine voorraad in de carburateur is geheel opgebruikt. Zo voorkomen we dat de benzine gaat indikken door verdamping en mogelijk leidingen verstopt raken bij het eerstvolgende gebruik. Nog een paar dagen liggen we in het water, vrijdag gaan we de kant op. We bivakeren dan nog twee en halve dag aan boord terwijl we opgebokt op de kant staan.
Gisteren kwamen de Noorse buurtjes nog langs om hun Raymarine apparatuur via onze Element 7S plotter van nieuwe software te voorzien. Gelukkig was aansluiten en in het keuze menu kiezen voor de optie "zoeken naar updates" genoeg om de klus te klaren. Na afloop konden ze hun stuurautomaat weer gebruiken. Vanmorgen vroeg hebben we ze uitgezwaaid, ze zijn weer onderweg naar het noorden. De terugweg willen ze via Ierland en Engelse en Schotse westkust varen. De Nederlandse buren verwachten volgende week bezoek van het kadaster om hun boot te laten registreren. Ze waren vertrokken met slechts een ICP maar voelden zich niet prettig bij de vele vragen die de Spaanse autoriteiten hadden gesteld over dit eigendoms bewijs dat geen nationaliteitsverklaring is. De autoriteiten willen altijd weten in welk land een boot geregistreerd is, een ICP is daar niet meer geschikt voor. Deze verandering is gekomen door de boten van hulporganisaties die illegale immigranten op zee oppikten en in Italie aan land brachten. Ook deze boten voeren met een ICP en claimden daarmee onder Nederlandse vlag te varen. Maar het recht tot het voeren van de Nederlandse vlag wordt alleen afgegeven in een Zeebrief en daarvoor is een kadaster registratie verplicht. De uitgevers van het ICP, ANWB en het Watersportverbond, werden door de Nederlandse overheid verboden om een nationaliteit te vermelden in het ICP. Hiermee zijn tal van Nederlandse zeilboten plots statenloos geworden en dat kan je in het buitenland flinke problemen geven. Klik op de teksten voor meer achtergrond informatie.
Erik is nog dagelijks achter de zender te vinden. Afgelopen weekend was er de PACC wedstrijd van Nederlandse zendamateurs, een prima gelegenheid om een paar verbindingen te maken met Nederland vanaf de boot. Dagelijks is er in de ochtend (11:00 UTC) een vakantie netje op 14.292 USB en om 16:00 UTC op 14.345 USB de Nasiballen ronde. Het leuke van zo'n radionetje is dat je ongemerkt bijgepraat wordt over nieuwtjes. Een aantal van de aanwezige amateurs had een WebSDR bij staan uit IJsland om zo alle stations goed te kunnen ontvangen. Een WebSDR is een radio-ontvanger die aan internet is gekoppeld en waarmee je dus eenvoudig de amateurbanden kunt beluisteren. Klik op deze link om naar het IJslandse WebSDR station te gaan, Software-defined HF receiver at Galtastadir south of Iceland.



.