002=130221==12:00UTC===Positie:51=48,35N==004=15,90E==Blinckvliet============

De afgelopen winterse week heeft ons veel binnengehouden. De accu's onder het nieuwe navigatie bankje kregen aandacht. Twee van de drie boordnet accu's zijn al verplaatst. Met het loskoppelen en verplaatsen van de laatste accu wachten we tot de koude uit de lucht is. Het is nu belangrijk dat de kachel zonder problemen kan blijven draaien. De zonnepanelen en de windmolen zijn via laadregelaars al aangesloten op de "nieuwe" accu-bank. Nieuw voor ons is ook de accu-monitor, het is de Victron BMV-7000. Hiermee houden we goed zicht op hoeveel energie er in en uit de accu-bank gaat. Omdat er nog geen verbruikers op deze accu-bank zijn aangesloten wordt alle energie die de windmolen opwekt via zijn "heat-sink" naar warmte omgezet in de kajuit.
Dagelijks maken we een wandeling langs het Spui en slechts één keer in de week doen we boodschappen. Met de zon in het gezicht en de wind op de rug is het lekker, maar helaas is met de NO wind de helft van de wandeling altijd tegen de wind in en dat is bar koud. De koude is ook niet goed voor ons gasverbruik. De dampdruk van de propaan is beduidend lager dan onze "wens-temperatuur" van circa 20 Celsius. Dus de gasfles lijkt nu sneller "leeg" omdat het gas maar moeizaam verdampt. Vanmorgen moesten we een gasfles wisselen in de met sneeuw bedekte kuip voordat we aan het ontbijt konden.
Een andere binnenklus was het maken van RS232 verbindingen naar de GPS, AIS en Marifoon. Via de multiplexer brengen we al GPS en AIS signalen naar de PC, maar een extra mogelijkheid is altijd handig. Ook kunnen we nu way-points up- en downloaden naar/van de GPS vanaf de PC. De RS232 wordt weer omgezet naar USB met een converter omdat de moderne PC's niet meer van die poorten hebben. Bijkomend voordeel is dat alle navigatie informatie (AIS, GPS) nu vanaf alle verschillende antennes (top van mast, hekwerk achter, binnen) en apparatuur (GPS, marifoon, AIS-zend/ontvanger) onafhankelijk is op te vragen. Dus als er iets uitvalt is er altijd een tweede oplossing mogelijk.

  
  



.