De verkoudheid van Ernie hield ons langer dan gewenst in Duinkerke, inmiddels is Erik verkouden en blijven we wat langer in Brighton. De Kanaal overtocht ging voorspoedig evenals het inklaren in The United Kingdom. Erik had onze komst digitaal gemeld met het invullen van een C1331 formulier op de site van de "National Yachtline". Bij aankomst voeren we de gele Q-vlag, melden onze komst telefonisch bij National Yachtline. Na het beantwoorden van wat vragen krijg ik het nummer van Immigrations. Als ik die bel hebben ze helaas geen toegang tot de digitale informatie en ze vragen of ik de C331 per email kan opsturen. Gelukkig heeft Erik naast de digitale aanmelding ook een ingevuld C1331 formulier in pdf. Een half uurtje na het opsturen ontvangen we een email "Dear Frederick and Ernie, I grant you permission to enter as visitors for 6 months under the Visitor Rules. You may disembark your boat." Nu pas mogen we de boot af om de havengelden te betalen en de "Merchant Navy, Red Ensign" te hijsen als gastenvlag. Deze procedure wordt niet door iedereen gevolgd. Als wij ons zorgen maken over een goede oversteek van de Verkeersscheidings stelsel" met de juiste communicatie en veiligheids middelen aan boord horen we op de marifoon geheel andere verhalen over onverantwoorde oversteken. Ieder uur roepen handelsschepen en veerponten Dovergoastguard op om melding te maken van rubberboten en reddingsvesten. Op één van de boten lijken eerst geen mensen te zittten, maar bij nadere inspectie 3 personen aan boord en 2 in het water. Op deze wijze wordt door deze profiteurs een dwingend beroep gedaan op het internationaal zeerecht om personen in nood te redden. Wederom vaart een reddingsboot van de RNLI uit met een vrijwillige bemanning om de "drenkelingen" te "redden". Ook zijn er meldingen van lege rubberboten die ronddrijven, vermoedelijk na een succesvolle landing weer in zee geduwd of van het strand gewaaid. Maar de rapporterende commerciele vaart wordt wel gevraagd om "sharp look out" te houden of er drenkelingen zijn. Vorige week maandag werd een triest record gevestigd toen 1295 personen deze oversteek maakten. Als je bedenkt dat voor een overtocht al snel een bedrag van € 1.500 wordt betaald dan werd er die dag voor bijna € 2 miljoen uitgegeven door "deze arme drommels". Het waren slechts 27 rubberboten, dat betekent dat de waarde van een overstekende boot hoger is dan onze zeilboot. |
.