In de vroege ochtend zijn we vanuit Stellendam vertrokken, zo hadden we hoog water in het Slijkgat en de gehele tocht op zee stroom mee richting Belgie. In de dagen voor vertrek stroomden de laatste bestellingen binnen bij de havenmeester, werd er nog steeds geklust aan boord en regelmatig kwamen uitzwaaiers langs. Op de valreep werden de nieuw beklede kussens aan boord gebracht. En bij Preuss een bootverzekering afgesloten voor een uitgebreider vaargebied, helaas hoorden we pas bij het afmelden van onze huidige verzekering bij Datacombinatie dat ook daar mogelijkheden waren. George Kniest was onze huisleverancier en dat bracht prettige prijzen en goede service met zich mee. Inmiddels zit alles vastgeschroefd, geinstalleerd en is het klaar voor gebruik. Nu nog wennen aan wat allemaal anders is. Na ruim 15 jaar aan boord van onze Breewijd te hebben geleefd moeten we aan onze Dufour 38 classic wennen als aan een nieuwe jas met andere zakken. De komende maanden gaat dat vast lukken. Onze trip naar Blankenberge ging soepel, met stroming en regelmatig de motor bij vanwege gebrek aan wind liepen we ruim boven 6,5 knoop. Helaas gaf de toerenteller van de motor geen uitslag. In de vaarten ervoor hadden we al wat storing gemerkt, soms wel soms niet sloeg de meter uit. We hoopten op een los contact. Maar na overleg met Maarten van de Vida vagabunda kwamen ook de koolborstels van de dynamo op het verdachten lijstje te staan. Dat zou gelijk de hoeveelheid zwart stof in het motorruim verklaren, die kon niet van de nieuwe strak gespannen V-snaar komen. Na wat sleutelen had Erik de boosdoeners in zicht, althans wat er van over was. In de haven is een Volvo penta dealer waar we voor over de € 750,- een nieuwe dynamo konden kopen. Toch maar in Nederland bij AB-marine een nieuwe besteld, hij is al onderweg ! Later deze reis gaan we opzoek naar nieuwe regulator met koolborstels voor de oude dynamo en laten we hem testen. |
.