031=111220==12:00UTC==Positie:51=46,11N==004=10,85E==Middelharnis======================

Eindelijk hebben we dan een tweede voorstag of kotterstag of binnenstag, net hoe je hem wilt noemen. We gaan hem gebruiken om een tweede voorzeil op leuvers te kunnen voeren. Bij de voor de windse rakken kunnen we dan twee zeilen uitbomen, een op de boom aan de mast de andere via een constructie vanaf de giek. Ook hebben we zo een alternatief voorzeil als de rolfok problemen geeft en kunnen we volop varieren in zeiloppervlakte.
Bij Neutmast konden we snel terecht en werden we vakkundig geholpen. De dekputting werd gemaakt net achter de ankerbak, zodat gebruik kon worden gemaakt van het puntschot om de trekbelasting op af te voeren. Een robuuste RVS plaat van 5mm dikte, 5cm breedte en ruim 60cm lengte werd door een nauw passende gleuf in het dek gestoken en bevestigd op het puntschot met 6 stevige bouten. Aan de achterkant van het schot kwam nog een contraplaat. Daar waar de bouten doorstaken naar de ankerbak werden metalenbusjes gebruikt om te voorkomen dat er spanning op de ankerbak kwam. De ruimte voor de contraplaat in de ankerbak werd uitgezaagd uit de aanwezig beschermplaat om zo veel mogelijk ruimte te laten voor de lier en ankerketting.
De stag is wegneembaar zodat we er geen last voor hebben op kleiner water als we regelmatig overstag moeten. We kunnen de stag eenvoudig wegzetten aan de voet van het voorzijwand en strak spannen met de kotterval. Om de stag vrij te houden van de mast is er een haak gemaakt op de eerste zaaling.
Nadat de klus geklaard was kregen we nog wat tips voor het beter spannen van de achterstag. De slappe achterstag was een punt van ergenis sinds de oplevering, door Marina Noordschans, van de nieuwe verstaging. Na het aanwijzen van de juiste schroeven konden we de trommel van de voorstag losmaken en deze op spanning draaien, omdat de krachten via de top van de mast naar de achterstag geleid worden kwam deze ook gelijk op spanning. We zijn nu af van een slappe achterstag en verwachten dat de rolfok makkelijker oprolt omdat de voorstag niet meer doorzakt.


     
dekputting                                      spanner                                      dekputting op schot

  
dekputting contraplaat op schot                                      dekputting contraplaat in ankerbak

  


.