034=241220==12:00UTC===Positie:51=48,35N==004=15,90E==Blinckvliet====================

Deze winter zijn we veel aan boord van de boot. We zijn druk met klussen en door langdurig aan boord te zijn wordt het iedere dag makkelijker om onze draai in de nieuwe varende woning te vinden. Na 15 jaar aan boord te hebben gewoond van onze oude 31 voeter, waar alles zijn plekje had, dachten we te weten hoe het leven aan boord was. Maar in de nieuwe boot is alles anders en dat vraagt aanpassingen, nog dagelijks vergelijken we in onze gedachten hoe het op de Breewijd "beter" was. Ongemerkt genieten we eenvoudig van de dingen die groter en ruimer zijn en varend gaan we 2 knoop harder dan met de Breewijd zonder er erg in te hebben. Het is een vooruitgang en het is effe wennen.
In de winter is het altijd zoeken naar hoe om te gaan met de condensvorming. Er moet een balans gevonden worden tussen isoleren, verwarmen en ventileren. De ramen hebben we voorzien van voorzet plexiglas ramen. De beugeltjes voor de muggen horren helpen daarbij of anders gebruiken we tweezijdig plakband. Raampjes die open kunnen hebben sluitingen die uitsteken, bobbeltjes plastiek is daar de oplossing om te isoleren. Alles bij elkaar scheelt het een hoop beslagen ramen, we behouden nu uitzicht en we hebben minder druppels op het interieur.
Een aantal koude bruggen blijft een probleem. Zo zijn er de schroeven van de voetrail, de dekrails en de deck-organizers. Op al deze plaatsen komt er metaal door het dek heen naar de binnenkant van het plafond. De boot is dubbelschalig, maar tussen de schalen zit geen isolatie, dus de warme vochtige lucht komt eenvoudig tussen het plafond in contact met de koude schroeven waarop condensatie ontstaat. Op de laagste punten vallen dan regelmatig druppels uit het plafond. Helaas zijn de bouwmarkten gesloten door de lock-down, maar zodra ze open zijn gaan we isolatie materiaal halen. Met een paar smalle stroken schuim kunnen we de deck-rails eenvoudig isoleren. Tot die tijd behelpen we ons met Tena-extra op verborgen plekken waar de druppels vallen. Op de plekken waar de matrassen de kunstof schaal raken hebben we ook bobbeltje plastic als isolatie zitten. Zo blijft het beddengoed gevrijwaard van condens.
De electrische luchtontvochtiger hebben we uit de opslag gehaald en bewijst weer goede diensten. Hierin wordt de warme vochtige lucht continue opgezogen en langs gekoelde ribben gevoerd, daar condenseert het vocht dat als water in de opvangbak valt. Goed voor circa 5 liter water per dag. Ons type XM-Yachting Pro-Dry is niet meer te koop, maar het Silvercrest model lijkt er het meest op.

  



.