We liggen op ons gemak langs het remmingwerk van de Keersluisbrug. Bijna dagelijks komen bootjes langs met verbaasde bemanning als ze op de lichtkrant lezen dat ze pas zaterdagmiddag 28 mei verder kunnen. Gelukkig keren ze allemaal om en liggen wij heerlijk stil aan de remming. Aan een remming liggen betekent echter wel dat je niet van boord kan, de remming palen staan zo'n 4 meter uit de kant. Gelukkig is er in Vlissingen een watertaxi. Als we hem zien varen signalen we dat we hem even willen spreken. En ja hoor hij kan ook ons ophalen en brengen, gewoon even bellen, we krijgen een foldertje met de gegevens. De standaard "taxi-vaart" is van het station naar de binnenstad, een retourtje kost 5,- p.p. Vandaag zijn we dus met de watertaxi boodschappen wezen doen in het centrum van Vlissingen. Op de heen weg kwam de watertaxi net terug van het maken van een weerberichts item voor de lokale TV. Aan boord zat Jos Broeke de lokale weerman. Gelijk dus maar even het weer gevraagd. Het zou warm weer blijven met de kans op een bui, mogelijk zelfs onweer. De datum 28 mei en onweer is geen beste combinatie weet Jos te melden. In 2000 was het verschrikkelijk noodweer die dag en de storm van 28 mei 1860 was voor Buys Ballot (toenmalig directeur KNMI) aanleiding om de stormwaarschuwings dienst op te richten. En zo worden we onverwachts bijgepraat over een ogenschijnlijk onbelangrijke dag, de 28ste mei, die morgen komt. Tot onze verbazing kwam deze morgen ook Mathieu van de Waltzing Mathilda langsvaren om gedag te zeggen, hij wist via facebook dat we hier lagen. De eerste ontmoeting was jaren geleden op de Kaapverdie en later nog eens bij hun thuis in Nederland. Nu was hij met een aantal vrienden onderweg voor een weekendje Pinmill in Engeland. |
.