De Gabber is klaar voor vertrek, tanks gevuld, eten gekookt voor een paar dagen. Maar in de namiddag trekt de wind aan naar 7Bft met uitschieters naar de 8Bft. Met verbazing raadplegen we de weersverwachtingen om te zien waar die wind vandaan komt, maar de weerdiensten houden vol dat het slechts 2-3Bft en afnemende wind zal zijn. Wij vertrekken niet, net als Ednbal, en blijven op anker liggen. Dat laatste kon niet iedereen zeggen in de baai. Er slaan 3 boten van anker en in de haven breken de landvasten van een boot. De foto hiernaast is niet van een touwtrek wedstrijd, maar een geslaagde poging van de andere steigerbewoners om de losgebroken boot weer naar hoger wal te trekken. We maken van de nood een deugd en doen wat jaarlijks onderhoud. Het brandstof groffilter wordt vervangen. De diesel die uit het filter komt is donker bijna zwart van kleur. We mengen altijd Grotomar bij de brandstof om bacterie groei te voorkomen, straks ook maar eens controleren of er water in de brandstof tank zit. In Dakar was de diesel wat donkerder gekleurd, maar zo zwart herinner ik me niet. Van de waterpomp zijn de olie en waterkeerring aan vervanging toe. Standaard wordt vaak alleen de impellor vervangen bij onderhoud, maar de waterkeerring die op hetzelfde asje zit is denk ik de meest voorkomende oorzaak van zoutwater lekkage aan boord van boten. Wij zijn redelijk op tijd, slechts een klein lekspoor van zout water is er te zien op het pomphuis (groene kleur binnen in). |
.