Vorige week vlogen we met Arke retour naar de Gabber. Het is wel opletten bij het boeken van een vlucht tegenwoordig, de bagage, een filmpje, eten/snack/drankje zijn aparte boekingen. Film keken we op onze eigen tablet, bagage konden we nog bij betalen op het vliegveld en gelukkig kregen we tijdens de 11 uur durende vlucht een maaltijd die bij de prijs in zat. We werden door Lelle, van de werf, van het vliegveld opgehaald. Daarna was het de kajuit ontruimen en slapen. De volgende dag verder met de bagage opruimen en het ordenen van de boot. 's-Avonds haalden Martin, Bertie en Lia ons op voor de traditionele woensdagavond hamburgeravond bij "Bistro de Paris". Donderdags lenen we van Lelle een auto om boodschappen te doen. Nu er geen coppercoat op de boot zit moeten we zelf aan het schuren, plamuren en verven. Voor één vijfde van de coppercoat kosten halen we spullen, ieder nadeel heeft zijn voordeel denken we dan maar. Dagelijks houden we een verfrissende snorkeltocht aan het einde van de werkdag. Ernie zag al een schildpad en regelmatig spotten we een octopus tussen de koralen en kleurijke vissen. Het roer zat bij terugkomst muurvast, geen beweging in te krijgen met de helmstok. Een flinke hoeveelheid WD40 en een kwartiertje beuken met een paal tegen het roerblad bleek de oplossing. Vermoedelijk was het vet in de roeras te veel ingedikt door verlies van de olie tijdens 6 maanden bewegingsloos staan in de tropen zon. Het roer beweegt nu weer soepel als van ouds. Een andere klus die niet geklaard was tijdens ons verblijf in Nederland was het kleine gaatje lassen bij de bolder bakboord achter en de aanhechting van de kuipvloer op de loospijpen. Na overleg met Martin van de Blues en de lasser kiezen we voor een solide oplossing. Er komen geheel nieuwe RVS loospijpen die passen in de oude. De diameter wordt iets kleiner maar met 4cm nog altijd aan de ruime kant. Op de kuipvloer en aan de onderkant van de romp worden de nieuwe pijpen verlast met een plaatje staal dat wordt gedubbeld op de huid en vloer. Erik slijpt alvast de werkplekken vrij van antifouling-verf-epoxy zodat er gelijk gelast kan worden op schoon staal. De planning is dat deze klus dan vandaag geklaard is. |
.