007=010215==12:00UTC==Positie:12=09,3N==068=16,8E==Kralendijk=Bonaire===========

Het begon in Curacao toen Dennis van de Bodyguard aan me vroeg of we een lucht gekoelde buitenboord motor hadden. Nee hoor, hier achter komt het water er uit en ik voelde dan met mijn vinger net onder de uitlaat en meende dat er water uit kwam. Maar het waren slechts de uitlaatgassen die tegen me vinger bliezen terwijl de vinger nat werd van het opklotsende water van achter de boot. De buitenboord kreeg meer kuren, er zat water in de brandstof en bij lange ritten sloeg hij af door oververhitting, dus de hoogste tijd voor een serieus onderzoek.
Samen met Martin van de Blues krijgen we het staartstuk open en vinden we een versleten impellor (rubber waaier die het water oppompt). Maar hoe krijgen we die vervangen ? Het impellorhuis lijkt geheel ingebouwd met de as, er moet meer los dan alle schroeven die we nu al hebben. Bij een lokale Yamaha dealer vinden we alle onderdelen die we nodig hebben. De dealer bevestigd dat het een hele klus is, ook het propellorhuis moet open om de as vrij te kunnen maken en dan kan je pas de impellor vervangen. Zijn monteur kan de klus doen, tezamen met de onderdelen kost het ruim U$ 200,-; 1/3 van de nieuw prijs van de motor. De monteur is waarschijnlijk de best betaalde arbeidskracht op Bonaire want hij verdient (kost) 13x het minimumloon. Erik neemt alle onderdelen mee en meldt de dealer dat als het allemaal lukt hij graag langs komt als er een vacature bij de werkplaats is.
Martin komt gelijk bij de Gabber aan boord voor deze klus. Het verwijderen van de oude olie- en waterkeerringen is het lastigste maar met de dremel en een metaalfrees van Martin lukt het om alles los te krijgen. Een paar uurtjes later komt er weer water uit de uitlaat. Met een beetje geluk hoeft deze klus maar eens in de 10 jaar, want het was voor het eerst dat we de impellor vervingen van de buitenboord.


.