044=100916==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Deze week werd het hout voor het tuinhuis geleverd. Een grote vrachtwagen van Beers Winkel bracht ons materiaal dat we bij Nu Buiten besteld hadden. Drie ritjes met de platte kar waren nodig om alles van de parkeerplaats naar de tuin te krijgen. Een verzameling van 78 palen, 55 latten, 14 platen, 14 dakpanplaten en 87 planken in combinatie met honderden schroeven moet ons nieuwe stekkie worden.
Met de nieuwe afkortzaag zaagt Erik alle palen op de juiste maat zodat een bouwpakket ontstaat dat we eenvoudig in elkaar kunnen schroeven. De vloer van het tuinhuis gebruiken we als vlakke werktafel om de frames van de wanden te maken. Voor het plaatsen van de deurposten en kozijnen roepen we nog technische en spierkracht ondersteuning in. De ramen en deuren die we op marktplaats vonden hebben allemaal dubbelglas en hardhout en dat maakt ze erg zwaar.
Ook maken we nog regelmatig tripjes naar de Gabber. Behalve voor schilderwerk waren we ook in de haven voor bezichtingen aan potentiele kopers en een vergadering. Wel een raar idee om ons varend thuis aan te prijzen voor de verkoop. Maar ook bemoedigend dat we verder kunnen met onze plannen om terug te keren naar Cariebe met een grotere boot waarop we gasten kunnen ontvangen.
De vergadering was ter voorbereiding van de vertrekkersdag van de Nederlandse vereniging van Toerzeilers die voor 12 november gepland staat. Deze dag is voor de vertrekkers die een jaar of langer achterelkaar op pad gaan voor een wereldomzeiling, een rondje Carieb of anders. Hoofddoel van de dag is dat de zeilers elkaar leren kennen. Door Vertrekkers die net terug zijn worden lezingen en workshops gegeven over thema's die van belang zijn voor het geplande zeilers bestaan. Deze dag is alleen open voor leden en niet leden die binnen 1,5 jaar de trossen losgooien.
Onderweg naar de tuin en de boot rijden we altijd over de Stichtse brug. De borden langs de heen en terugweg brengen ons echter in verwarring over de naam van het water waar we overheen gaan en wanneer de brug gebouwd is. Het antwoord is natuurlijk dat er door de toenemende mensen massa's in ons kleine landje inmiddels twee bruggen liggen met dezelfde naam en blijkbaar precies op de grens van het Gooimeer en het Eemmeer.



  
  


.

043=310816==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

In ons nieuwe tuinhuis willen we geen last hebben van "muizenissen". We plaatsen een hek van voliere gaas rondom de balkenlaag en graven het 30 cm in. De ongewenste uitvretertjes die het straks op onze met zorg en ijver aangelegde voorraden hebben gemunt zullen we het moeilijk maken.
Al een paar weken oogsten we met regelmaat sperziebonen, Rucula, snijbiet, japanse wijnbes en Basilicum. Deze week hebben we ook bietjes en kievitsbonen geoogst. Ernie maakte een heerlijke bietencarpaccio; dun gesneden gekookte biet, Rucula sla, verkruimelde zachte geitenkaas, stukjes perzik, pijnboompitten en een honing-mosterd dressing. De bramen verkleuren al, lekker voor de vla en misschien een potje jam als we tijd hebben om in te maken.
Een kleine appelboom willen we komend winter verplaatsen. Als voorbereiding hebben we een geultje romdom de boom gegraven en alle uitlopende wortels doorgestoken. Met de komst van de herfst zal de appelboom de voedingsstoffen terugtrekken naar de wortels nabij de boom, andere zijn er niet meer tenslotte. Na de winter kunnen we hem dan verplaatsen naar een plekje waar ie de moestuin niet beschaduwd.
Inmiddels is de Gabber geheel geverfd, alle tropenzon en zout is afgeschud en hij ziet er weer op en top uit. Het hout voor de bouw van het huisje is besteld en via Marktplaats hebben we al terrasdeuren, voordeur, wc-raam en twee raampartijen kunnen kopen met dubbelglas. Nog even en de bouw van onze "Pied-à-jardin" gaat beginnen.



  
  


.

042=120816==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

De bouw vordert gestaag en volgens planning. Ondanks de langdurige regen van gisteren hebben we het hout van de parkeerplaats naar de tuin getranstporteerd met de hulp van Bertus onze buurman en tractor chauffeur. Daarna was het zagen wiede wiede wagen om 36 balken op de juiste maat te krijgen. Vervolgens verfde Ernie alle kopse kanten in de houtmenie. Daarne moesten alle tussenbalkjes opgehangen worden met balkdragers. De afstand tussen de balken is 61 cm, gemeten vanaf het midden van de balk, hart-op-hart-61 in timmermans jargon. Hierdoor vallen de randen van de vloerplaten altijd boven een balk.
Tot slot gingen de vloerplaten erover en dan is het pauze tot we de balken, kozijnen, ramen en deuren gaan bestellen. Het ziet er naar uit dat de kozijnen in Frankrijk gekocht gaan worden. Bij Bricot Depot zijn de prijzen erg aantrekkelijk en kunnen we hard hout kopen met isolatie glas. Ook kijken we nog naar de mogelijkheid om tweede hands bouwmateriaal te gebruiken, die prijzen zijn ongeveer gelijk aan Brico Depot. Zo besparen we ons een lange auto rit maar vindt dan maar eens ramen in dezelfde stijl en afmetingen.



     


.

041=060816==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

De reeen blijven ons bezighouden op de tuin. Een paar dagen geleden zagen we deze bok en geit uit een van de vele stukken bos op het tuinpark komen. Ze leken net zo verbaasd als wij en we keken elkaar minuten lang aan. Voor de reeen is het nu bronstijd, de jonge kalven worden echter pas in mei-juni geboren. Tijdens de dracht is er een pauze in de ontwikkeling van het embryo, pas vanaf december groeit het en vanaf maart/april is te zien dat de geiten drachten zijn.
De bouwwerkzaamheden maken langzaam vorderingen. De draadeinden die uit de poeren staken hebben we ingekort tot circa 5cm. Bij de vestiging in Almere van Houthandel Goedkoop hebben we de draagbalken voor het huisje gekocht. We konden in het magazijn de afkortzaag gebruiken om ze op de juiste lengte van 460cm te zagen. Daarna gingen de balken mee naar het tuinhuis op de nieuwe allesdragers van onze Panda.
In het winkeltje van de tuin hebben we een kuub zand besteld wat nog onder het huisje komt. Met de buurman op de tuin konden we afspreken dat hij de platte kar en tractor rijdt als wij met de rest van de grondbalken en vloerplaten komen. Dat staat gepland voor later deze week.



     


.

040=260716==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Vandaag kregen we stank voor dank van de reeen die regelmatig in onze tuin komen dineren. Deze keer stond ons mini appelboompje op hun menu, waarschijnlijk een salade van malse blaadjes met als hoofdmaaltijd verse sperziebonen. Duidelijk waren meerdere planten aangevreten en onbeschaamd als onze ongewenste gasten zijn lieten ze drie flinke hopen met keutels achter. Een aantal gewassen hebben we met netten afgedekt en die blijven gelukkig onaangetast. We hebben al voor de tweede keer kunnen oogsten van de snijbiet en de kievitsbonen zijn ook goed onderweg.
Vandaag hebben we de laatste poer geplaatst. De komende dagen gaan we de grond verder egaliseren en dan wordt het tijd voor de balken laag die het huisje moet gaan dragen. We gebruiken als hoofdbalken geimpregneerd vuren in de standaard maat 63x160, omdat wij geschaafd hout gebruiken is de werkelijke maat 4mm kleiner, dus 59x156. Er komen 5 hoofdbalken, de 20 poeren staan zo verdeeld dat de maximale overspanning nooit meer dan 150cm wordt. Tussen de hoofdbalken willen we minder robuuste balken gebruiken waarop de vloerplaten (18mm underlayment) vast geschroefd worden. Deze balken komen om de 61cm te liggen zodat de underlayment platen van 244x122 makkelijk te plaatsen zijn. We gaan balkdragers met een lip gebruiken om deze tussen de balken te bevestigen.



     


.

039=170716==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Afgelopen week is de Gabber weer het water ingegaan. De romp zit in een nieuwe verflaag en het onderwaterschip is voorzien van nieuwe antifouling. Nu kunnen we ons richten op de bouw van het tuinhuis.
Het tuinhuis van 28 vierkante meter wordt gefundeerd met 20 poeren. Wij gebruiken betonpaaltjes van 12x12x30cm met een draadeind van M16 die op een 30cm diep ingegraven grindtegel worden geplaatst. Voor het precies plaatsen van de poeren kwam Jos helpen. Erik's eerste betaalde baan na zijn afstuderen als bioloog was landmeethulp bij Jos (landmeter) voor bureau Brouwer. Voor het op de juiste positie en hoogte plaatsen timmerde Jos een aantal bouwramen op de hoeken van het bouwkavel. Daarna was het turen over een waterpas, lijnen spannen, afstanden meten en nog eens meten. De eerder in de week gegraven kuilen werden soms wat dieper, ondieper, breder of langer gemaakt en de bodem mooi afgevalkt zodat de grindtegel op de juiste diepte vlak kon liggen. Daarna plaatsen we eerst de betonpaaltjes die onder de uiterste hoeken van het huisje zouden komen. De betonpaaltjes konden we eenvoudig over de grindtegel schuiven om ze op de juiste positie te krijgen. Tot slot kon dan het gegraven gat weer volgegooid worden om de paaltjes te fixeren.
Aan het einde van de dag zaten de eerste 6 poeren in de grond. Later deze week verplaatsen we de riool en waterleiding naar waar straks de badkamer moet komen. Daarna kunnen de resterende poeren worden ingegraven.
Via Peter werden we gewezen op de site van Icreatables die vol staat met bouwplannen voor schuurtjes en tuinhuizen. Vooral de afdeling met instructie video's zijn erg leerzaam.



     


.

038=080716==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Het werk aan de Gabber wordt erg vertraagd door het slechte weer. De afgelopen weken heeft het veel geregend en dan kunnen we niet schilderen. Op de zeldzame droge dagen hadden we ook nog andere bezigheden gepland. Inmiddels staan we al 3 weken op de kant voor een klus die in een week geklaard had kunnen worden.
Het hele dek is geschuurd en Ernie is begonnen met het aanbrengen van een nieuwe laag anti-slip verf en een frisse witte rand langs de gangboorden. Loszittende anti fouling is met een plamuurmes van het onderwater schip gestoken, daarna is alles grof (korrel 80) opgeschuurd. Bij een paar beschadigde plekjes is de onderliggende epoxy laag opnieuw opgebouwd, de nieuwe anti fouling kan gesmeerd worden.
Ook is de romp goed gewassen met St. Marc en daarna opgeschuurd met fijn (korrel 320) schuurpapier. De naam Gabber, die met gewone verf op de twee component verf was aangebracht, is ook weg geschuurd. Op de eerst volgende dag zonder regen brengen we een frisse nieuwe laag twee component verf aan in dezelfde kleur. Nu de Gabber in de verkoop staat zullen we geen naam op de boeg zetten, een nieuwe eigenaar kan er zo eenvoudig zijn eigen boot van maken.
Op de moestuin hebben we ontdekt dat we de slakken gevoerd hebben met verse sla plantjes, basilicum, venkel en maggie plant. We zijn een offensief begonnen met slakken korrels en biervallen.
Tussendoor was er nog tijd voor een gezellige borrel bij Jan-Willem, een broer van Ernie; hartige pannekoeken eten met de familie Slim in Schevingen; het slopen van de keuken bij de tweeling broer van Ernie; de aanschaf van een tweede handse gele Fiat Panda; het ophalen van een compost bak bij George en Karin; het ophalen van een gasfornuis en het opbergen van duikspullen bij onze opslag garage. Kortom we hebben ons Caribisch leeftempo afgeschud en draaien volop mee in de wereld van druk..druk...druk.



     


.

037=240616==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Het werk aan de boot valt mee. Het verplaatsen van de septerpotjes naar de bovenkant van het potdeksel heeft zijn vruchten afgeworpen. De te behandelen plekjes zijn minder en beter bereikbaar. Ook bij het onderwaterschip is relatief weinig te doen. De epoxy laag die op het staal zit heeft zich tijdens onze 6 jarige reis prima gehouden. De komende dagen herstellen we de kleine beschadigingen en bouwen weer lagen op, daarna kan er een verse laag anti-fouling over.
Op de romp zit net boven de waterlijn veel kalk aanslag. Ernie poetst de laag eenvoudig weg met gebruik van Desoxidante. Dit is een sterk zuur dat we ook gebruiken om roestvlekken in de verf te verwijderen. Voor we het water in gaan zijn we van plan om het hele dek op te schuren zodat er nieuwe verf en anti-slip op kunnen. We twijfelen nog of we de romp een extra laag zullen geven. Voor de bescherming van het staal is het niet nodig, het zou puur cosmetisch zijn.
Op de tuin maken we steeds meer beplante moestuinbedden. Met netten en een plastic tunnel beschermen we de jonge aanplant tegen vraat door reeen. Bij ons op de tuin lopen vele reeen die zich te goed doen aan de nijvere arbeid van de volkstuiners. Als de boot weer in het water ligt beginnen we aan de bouw van ons tuinhuis.



  


.

036=210616==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Nu we weer in Nederland zijn kunnen we verder met onze moestuin. Een paar weken geleden hadden we al wat bonen en zaden in de grond gestoken. Deels in de moestuin en beschermt met een vogelnet en de andere zaden in voortrekpotjes. Broer Mark had het er maar druk mee. Omdat onze reis wat langer duurde kon hij ook alle sperziebonen en kievitsbonen verspenen. Wij zijn er blij mee want we hebben nu aardig wat pootgoed. Het worteldoek waarmee we de grond afdekten om onkruidgroei te voorkomen heeft gelukkig gewerkt. Eenvoudig maken we nu een nieuw moesbed aan dat onkruid vrij is. Van Peter en Bertjanneke krijgen we tomaten, pompoen en artisjokken plantjes. Ondanks een gemist voorjaar staat onze tuin snel vol met planten.
Bij de Eemhof kunnen we makkelijk het water uit getrokken worden zodat we het onderwaterschip weer eens een antifouling beurt kunnen geven. Ook gaan we de anodes aanpassen, er zitten nu zinken anodes op omdat we altijd op zoutwater aan het varen waren. In zoetwater is het beter om Aluminium anodes te gebruiken. We doen 3 aluminium anodes en 2 zinken. De aluminium anodes "lossen" sneller op in zoetwater dan zinken en geven zo sneller en beter een kathodische bescherming voor onze stalen boot.



  


.

035=200616==14:00UTC==Positie:52=15,39N==005=23,7E==Eemhof======================

Zaterdag 11 juni gooien we eindelijk los van de remming van Stellendam, die dag staat er een redelijke wind uit het zuid-oosten die later in de dag meer noord zal gaan draaien. We houden de motor bij en gaan met ruim 7 knoop de Maasmond over. Omdat de wind naar het noorden draait paseren we ook Schevingen en zwaaien we in gedachten naar de familie van Erik in Den-Haag. Vroeg in de middag lopen we IJmuiden binnen en kiezen ligplaats in "Seaport Marina". Vanaf nu kunnen we alles eenvoudig op de motor aan en zetten we koers naar onze nieuwe thuishaven, de Eemhof tegenover Spakenburg op de randmeren.
Als de sluisdeuren van IJmuiden open gaan komt de Gabber na 6 jaar eindelijk weer in zoetwater te varen. De tropisch zilte aangroei zal dat niet leuk vinden en snel afsterven. We varen door Amsterdam en paseren het IJ. Het is hier duidelijk drukker met beroepsvaart en pleziervaart dan toen we vertrokken. We maken nog tussenstops in Lelystad en Harderwijk. Uiteindelijk leggen we de Gabber dinsdags in een ruime box in de Eemhof, we zijn weer thuis. Het is wel even wennen allemaal, we kwamen hier voor de Nederlandse zomer, maar die lijkt niet meer te beginnen in mei/juni.



.

034=120616=08:20UTC==Positie:52=25,5N==004=47,34E====Sluis=IJmuiden=================

De Gabber na 6 zilte jaren weer op zoetwater ! We worden helaas wel zoet
onder en boven de waterlijn. De komende dagen onderweg via de randmeren
naar onze nieuwe thuishaven de Eemhof.

033=090616==14:00UTC==Positie:51=49,5N==004=02,2E==Stellendam===================

Nu we al een tijdje aan de buitenkant van de sluis bij Stellendam liggen krijgen we meer mee van het reilen en zeilen in deze buitenhaven. Dagelijks vertrekken er in de vroege morgen (06:00 uur) twee motor catamarans (Happy fisherman en Valkyrie) met sportvissers voor een dagje vissen. Je kan kiezen uit verschillende visgronden; platen, geulen en wrakken. Als je de hele boot afhuurt, 12 personen max kan je ook de vertrek tijd overleggen.
De vertrektijd van de beroepsvloot is traditioneel op zondag, extact middernacht starten ze de motoren. Godvrezend als de visserij beroepsbevolking is wordt er op zondag namenlijk niet gewerkt. Voor ons betekent dat dus even schudden aan de remming als de trawlers los gaan van de kade tegenover ons. Terugkomen lijken ze een beetje verspreid te doen, vanaf woensdag ochtend komen de eerste boten hun verse vis lossen bij de visafslag.
Naast de grote visserij en de sportvisserij zijn er ook nog "scharrel vissertjes" lijkt het. Dagelijks zien we een grote aluminium sloep uitvaren met een oudere man en zijn zoon, verzinnen we. Het lijkt alsof ze de schaalvergroting en modernisering niet hebben kunnen bijhouden, in olie pakken en hun modderige schuitje zijn ze tussen koffie- en thee-tijd aan het vissen in de Kwade hoek en Noord Pampus, veel verder zullen ze niet buitengaats gaan is onze verwachting. Vandaag troffen we ze op de kade toen ze vangst aan het uitladen waren. Tot onze verbazing waren het manden vol met Chinese wolhandkrabben. Of het voor de handel was vroegen we. "Ja, natuurlijk !" Zijn zeker chinezen die het opkopen ? "Ja, chinezen in noord Italie, ze gaan voor € 35,- de kilo !" kregen we trots en vrolijk lachend te horen. "Handel en consumenten zijn er altijd, je moet ze alleen weten te vinden", ging er nog eens overheen. Tja, dat vissersvolk zijn slimme jongens.
In Stellendam zijn ze sowieso van het aanpakken en voorbereid wezen op de toekomst. We hebben vanaf onze ligplaats ook uitzicht op het Visserij-innovatiecentrum. Hier kunnen in een grote waterbak met zandbodem de nieuwe vistuigen getest worden of ze wel effectief zijn en voldoen aan alle striktere regels die er op de visserij afkomen.



.

032=060616==18:00UTC==Positie:51=49,5N==004=02,2E==Stellendam===================

We vorderen maar langzaam met onze tocht naar de nieuwe thuishaven. De wind staat nog steeds in het noorden en dat is de verkeerde hoek, alles van West tot Oost over zuid is prima, maar tegen wind en tegen golven daar hebben we niets aan. De afgegeven verwachting dat er vandaag (maandag) een oosten wind zou zijn veranderde gisteren en is inderdaad niet uitgekomen. Jammer, want nu hebben we ons voor niets gehaast en een ontmoeting met Dennis van de Bodyguard overgeslagen. Wel hebben we Nicoline en Richard van de Aquarius ontmoet in hun thuishaven aan het Spui, een riviertje dat de verbinding vormt tussen de Oude Maas en het Haringvliet en daarna kwamen ze bij ons eten in Stellendam. Het ziet er naar uit dat we de komende week op het Haringvliet blijven rondscharrelen en pas volgend weekend verder kunnen naar het noorden.
Varen in de Nederlandse wateren is wel weer even wennen voor ons. Wat zijn er veel bootjes en beroepsvaart ! De afgelopen jaren hielden we alle andere vaart die bij ons in de buurt was op een veilige afstand van minimaal een kwart mijl (463 m). Dat kan op de drukke vaarwegen in Nederland niet, vooral tijdens de vrije dagen met veel watersport liefhebbers op het water zitten wij met bijna kromme tenen als bootjes op ons afkomen en voor of achter ons passeren op minder dan 10 meter afstand. Ook moeten we de tochten weer plannen rondom de klok van de eb en vloed of bedieningstijden van bruggen en sluizen. De Zeeuwse wateren zijn een prima oefengebied voor ons, volop getijde, sluizen en bruggen en duizenden boten in havens.
Ook zijn er leuke nieuwe dingen voor ons. In het Haringvliet liggen een aantal gratis mooring boeien en de Grevelingen en het Veerse meer hebben vele steigertjes waar je een nachtje kan overblijven.
Tussendoor had Erik nog een SSB-klusje bij een andere zeiler; tekst en uitleg bij de radio instellingen, het inregelen van software en het pactor modem zodat er emails konden worden verzonden en gribfiles opgevraagd. Hij kwam zo in aanraking met Navigatrix, een serie opensource navigatie en radio programma's die bij elkaar gebracht zijn onder een Linux schil. Het leuke er aan is dat je alle software op een "opstart" USB-stick kan meenemen en zo dus eenvoudig altijd je navigatie programmatuur bij je hebt. Nadeel is helaas wel dat de Linux gebruikers groep klein is in vergelijking met Windows of Apple. Dus als je problemen hebt onderweg is het onwaarschijnlijk dat je een medezeiler vindt die je weer opweg kan helpen.
Een andere nieuwkomer in onze software bibliotheek is PNAIS. Een AIS decodeer software programma dat op beide AIS kanalen luistert en werkt met de TV-dongle. Nadat Visual C++ van Windows was geinstalleerd liep PNAIS als een trein. Voorheen gebruikten we een AIS-monitor in combinatie met SDRSharp en de nodige virtuele poort emulatoren. Inderdaad met PNAIS is het allemaal een stukje simpeler.

 


.

031=300516==18:00UTC==Positie:51=41,2N==004=05,4E==Mosselbank===================

Op 28 mei om 14:45 is het dan eindelijk zo ver dat de stremming van het Kanaal door Walcheren is opgeheven. We motoren richting het Veerse meer voor een ontmoeting met Coen en Lucia van de Corto Maltese bij de "Omloop". Zij hebben ook een Breewijd 31, maar met een andere intimmering, en we zijn allemaal benieuwd hoe de boten er in het echt uit zien. Het wordt een late en gezellig avond met kletsen over bootjes, reizen en plannen. De volgende dag varen we gezamenlijk naar het Grevelingen meer naar de "Mosselbank". We ontdekken zo nieuwe plekjes in Nederland waar we anders nooit gekomen zouden zijn. De "Mosselbank" en de "Omloop" zijn kleine eilandjes waar je prima bij een steiger kunt liggen. Op land zijn toiletten en afval containers, in het Veerse meer wordt het beheer gedaan door het Waterschap, je mag maximaal 24 uur op dezelfde plek liggen en moet dan 150 meter verplaatsen, het gebruik is gratis. In de Grevelingen kan je voor slechts Euro 49,- een seizoenskaart (7 dagen € 12,50) kopen bij het Natuur- en Recreatieschap.
Aan een van de andere steigers ligt de Ritme, van Olav Cox. Hij zwaaide ons 6 jaar geleden uit tijdens een toevallige ontmoeting bij de Roompotsluis en nu is hij er toevallig weer als we net terug zijn. Olav kent onze boot nog van zijn wereld rondreis. Vanaf Nieuw Zeeland zeilden ze hele stukken gezamenlijk via Zuid Afrika naar Europa met Henk en Antje de eerste eigenaren waar wij de Gabber van kochten in 2002.
Met Coen en Lucia en hond Zeppa wordt het weer een late avond. De volgende morgen gaat de Corto Maltese richting thuishaven, wij blijven met een dikke 5Bft en regenachtig weer lekker liggen en kletsen bij met Olav.

   


.

030=270516==18:00UTC==Positie:51=26,9N==003=35,1E==Vlissingen===================

We liggen op ons gemak langs het remmingwerk van de Keersluisbrug. Bijna dagelijks komen bootjes langs met verbaasde bemanning als ze op de lichtkrant lezen dat ze pas zaterdagmiddag 28 mei verder kunnen. Gelukkig keren ze allemaal om en liggen wij heerlijk stil aan de remming. Aan een remming liggen betekent echter wel dat je niet van boord kan, de remming palen staan zo'n 4 meter uit de kant. Gelukkig is er in Vlissingen een watertaxi. Als we hem zien varen signalen we dat we hem even willen spreken. En ja hoor hij kan ook ons ophalen en brengen, gewoon even bellen, we krijgen een foldertje met de gegevens. De standaard "taxi-vaart" is van het station naar de binnenstad, een retourtje kost € 5,- p.p.
Vandaag zijn we dus met de watertaxi boodschappen wezen doen in het centrum van Vlissingen. Op de heen weg kwam de watertaxi net terug van het maken van een weerberichts item voor de lokale TV. Aan boord zat Jos Broeke de lokale weerman. Gelijk dus maar even het weer gevraagd. Het zou warm weer blijven met de kans op een bui, mogelijk zelfs onweer. De datum 28 mei en onweer is geen beste combinatie weet Jos te melden. In 2000 was het verschrikkelijk noodweer die dag en de storm van 28 mei 1860 was voor Buys Ballot (toenmalig directeur KNMI) aanleiding om de stormwaarschuwings dienst op te richten. En zo worden we onverwachts bijgepraat over een ogenschijnlijk onbelangrijke dag, de 28ste mei, die morgen komt.
Tot onze verbazing kwam deze morgen ook Mathieu van de Waltzing Mathilda langsvaren om gedag te zeggen, hij wist via facebook dat we hier lagen. De eerste ontmoeting was jaren geleden op de Kaapverdie en later nog eens bij hun thuis in Nederland. Nu was hij met een aantal vrienden onderweg voor een weekendje Pinmill in Engeland.



.