006=250115==12:00UTC==Positie:12=09,3N==068=16,8E==Kralendijk=Bonaire================

Om de dag maken we een duikje op Bonaire. De Blue's van Bertie en Martin wordt dan ingezet als duikboot, we nemen een hapje, drankje en knabbel mee en hebben zo regelmatig een gezellig duikuitje. Gisteren maakten we een nachtduik op de Hilma Hooker, een vrachtvaarder die een eindje verder op de bodem ligt. Het is de populairste duikstek van Bonaire en volgens de gidsen duik je er zelden alleen, maar door onze eigen duikboot en de keuze voor een nachtduik hadden we het wrak voor ons zelf.
Het 72 meter lange wrak ligt met zijn lengterichting evenwijdig aan de kust en op zijn zijkant op een diepte van circa 30 meter, de bovenrand van het wrak ligt op 20 meter. Er zijn vier duikboeien rondom het wrak, wij namen de duikboei in het ondiepe water van 6-8 meter, het achterschip van de Blue's zwierde boven de rifhelling waaronder de Hilma Hooker ligt. Het wrak is nog niet uitbundig begroeit en weinig beschadigd, je ziet dus onderwater een groot schip op zijn zijkant liggen. De hele duik werden we begeleid door een grote tarpoon, we zagen een grote langouste, een flinke krab, meerdere lion-vissen en het reguliere nachtleven met slapende parrot-vissen en ontwakende vedersterren.
De windmolen heeft een steuntje gekregen om beter op de wind te blijven staan. Als de boot schommelt "viel" de windmolen door zijn gewicht regelmatig uit de wind. Het steuntje voorkomt dat nu. Een vrij ronddraaiende windmolen is eigenlijk niet nodig aan boord van een boot die op anker (mooring) ligt. De windmolen kan prima gefixeerd naar voren kijken, de wind blaast de boot toch altijd wel in de goede richting.



.

005=230115==12:00UTC==Positie:12=09,3N==068=16,8E==Kralendijk=Bonaire===========

Met het einde van het orkaan seizoen is het Cruise seizoen begonnen in de Carieb. Bijna dagelijks meren grote cruise schepen af aan de kade van Bonaire. De bevolking van Bonaire (15.000 mensen) groeit zo'n dag dan even met 1/15. Op de kade staan tal van kleine ondernemers die de bezoekers tours, rondvaarten en van alles en nog wat willen verkopen. Het Wilhelminaplein is een grote Krea Bea beurs met sierraden makers, schilders en andere snuisterijen. Afhankelijk van de herkomst van de cruisboot veranderen de labels, advertentie teksten en talen in de standjes. Het cruise seizoen is big-business voor de Bonaireanen.
Het blijft ons verbazen dat op een klein eiland als Bonaire met zoveel toerisme de voedselbank bij de uitgang van AH staat en er armoede op het eiland is. Van de werkende beroepsbevolking is 42% afkomstig uit Bonaire, 20% van een ander Caribisch eiland, 8% uit Nederland en 31% uit een ander land (zie ook CBS over beroepsbevolking Bonaire). Er lijkt dus genoeg werk, want een groot deel van de beroepsbevolking is arbeidsmigrant. En dat is wat we ontmoeten op onze mooring plek. Het onderhoud van de moorings en het innen van de mooring gelden voor het Nationaal park is uitbesteed aan de jachthaven die in Venezulaanse handen is. En met een minimumloon van $4,63 is het natuurlijk ook slecht verdienen.



.

004=210115==12:00UTC=Positie:12=04,9N==068=51,8E==Spaans=Water=Curacao=================

Je voelt je als Hollander wat ongemakkelijk bij de protest leuzen die aan het gezaghebbershuis hangen waarin het eilandbestuur van Bonaire is gehuisvest. Vooral de leuze die Nederland vergelijkt met Rusland voelt ongepast met de MH-17 vlucht in gedachten. Maar als echte onafhankelijheidstrijders zaagt men hier van dik hout planken.
Toch maar even terug in de geschiedenis met de vraag van wie is dit eiland ? In 1500 werd Bonaire ontdekt door de Spanjaarden en bestempeld als de "nutteloze eilanden", slechts de oorspronkelijke indianen bevolking konden ze gebruiken en deze mensen werden allemaal gedeporteerd naar de huidige Dominicaanse Republiek en Haiti. De West Indische Compagnie nam het eiland daarna in beslag. Bij gebrek aan arbeidskrachten werden Afrikaanse slaven aangevoerd om in de landbouw en zoutindustrie te werken. Het bestuur over het eiland werd gedaan door de landeigenaren, pas in begin 1800 kwam Bonaire onder Nederlands bestuur. Na afschaffing van de slavernij verlieten vele mensen het eiland en trokken naar Venezuela om te werken. Ook raakten de grote landgoederen in verval omdat het onderhoud te duur was. In de jaren 60 van de vorige eeuw wordt de zoutwinning weer winstgevend opgestart en dat is tot op vandaag naast toerisme de belangrijkste inkomsten bron van het eiland.
Kort samengevat, na de deportatie van de oorspronkelijke indiaanse inwoners is er geen "ons eiland groep" meer, de groep die nu "ons eiland" claimt is oorspronkelijk tegen hun wil hier gekomen, blijft over een kleine groep die vrijwillig naar Bonaire trok. Ja, ja, we passen ons aan en zagen van dik hout planken.



.

003=200115==18:00UTC=Positie:12=09,3N==068=16,8E==Kralendijk=Bonaire=================

We zijn weer in Bonaire. De weg er naar toe was een moeizame maar ook leerzame. Moeizaam omdat we al kruizend twee keer zoveel mijlen moesten afleggen (79Nm inplaats van 40Nm rechtstreeks) en leerzaam omdat we ontdekten dat we koude en warme boeg hadden. Als het schip over stuurboord lag liep de motor temperatuur op en over bakboord bleef de temperatuur keurig onder de 80 Celsius. De wierpot en de bijbehorende slangen gaan we nu ook vervangen.
Ons vertrek uit Curacao werd bespoedigd door de komst van een rondvaartboot met 14 medewerkers van de havendienst. Op basis van de meest actuele weersverwachting wilden we ons vertrek liever 24 uitstellen. Maar ja, je weet hoe ze zijn hier in het caribisch Nederland, geheel reglementair en altijd punctueel op tijd, dus "... u zou toch om 07:00 uur vertrekken, het is al 12:00 uur ...?" "... uw ankervergunning is ook al 4 dagen verlopen ...". Geen gemaar, anders volgde er een boete. Kort voor middernacht konden we ons anker gooien in ondiep water bij Klein Curacao, de eerste 38Nm zaten er op.
De volgende morgen zijn we verder gegaan naar Bonaire, onderweg draaide de wind 60 graden en haalden we net na het invallen van de duisternis de duikboei op de zuid-west punt van het eiland.
Inmiddels zijn we ingeklaard, hebben we een nieuwe duikpenning gehaald en voor 14 dagen mooring kosten betaald. Gisteren gezellig met de Blues en Harmattan een mooie duik gemaakt bij Klein Bonaire. Shelly met haar North Wind ligt achter ons net als Gaby met de Foxy Lady, net een drijvend hollands dorp hier.

.

002=100115==18:00UTC=Positie:12=04,9N==068=51,8E==Spaans=Water=Curacao=================

De Gabber is al een paar dagen "out of Control", Erik morste koffie op het toetsenbord van de laptop en sindsdien staat de control-toets (Ctrl-toets) continue ingedrukt, alle andere toetsen werken niet meer, alleen de bekende Ctrl-toets combinaties. Dit bericht wordt dan ook via de reserve PC getypt.
Maar bij deze relatieve ellende is het niet gebleven dit jaar. Tijdens het naspannen van de kopbouten, een routine klusje voor ons inmiddels, liet Erik een kleppenstoter uit zijn vingers glijden en de kleppenstoter verdween de diepte van het karter in. We wisten niet eens dat er zoveel ruimte was. Gelukkig bleef de kleppenstoter rechtop staan naast de krankas en na een uur modderen met een magneetpen is het Erik weer gelukt om de kleppenstoter te pakken te krijgen. De motor draait weer en de koeling lijkt in orde.
Helaas ontdekken we dat de vers gemonteerde (reserve) inspuit-elleboog (stuk pijp waar uitlaatgassen en koelwater samen komen) flink water lekt. De andere elleboog had een klein roest spoortje bij een lasnaad maar lekte geen water, om toekomstige problemen te voorkomen brengen we hem weg voor een betere lasnaad. Als de gerepareerde elleboog terug komt blijkt hij nu wel te lekken, de lasser heeft geen goed werk geleverd. We onderzoeken nogmaals de lekkage op de reserve elleboog en komen tot de conclusie dat ie in orde moet zijn, waarschijnlijk is een niet goed aangedraaide slangenklem de oorzaak van de lekkage. Voor de zoveelste keer halen we de bakskist leeg en kruipt Erik achter het motorblok terwijl Ernie dienst doet als operatie zuster met het aangeven van gereedschappen.
Met het opnieuw plaatsen van de reserve elleboog vervangen we gelijk het vetkoord van de schroefas en vetten de scheepshuid goed in rondom de nauwe doorgang van de schroefas. Uiteindelijk is het werk niet voor niets. De elleboog lekt niet, de schroefas blijft keurig droog en de bakskist wordt voor de 5de keer definitief ingeruimd.
In de lucht is hoge veegbewolking te zien, een teken van een weersverandering op komst. Dit weekend gaat het nog flink waaien, maar later volgende week wordt de wind minder en draait iets naar het zuiden. Voor ons een moment om naar Bonaire te gaan ?

.

001=010115==12:00UTC=Positie:12=04,9N==68=51,8E==Spaans=water=Curacao=====

We hebben een gezellige oudjaarsavond aan boord van de Twentse meid gevierd, een gezin met drie kinderen en oma aan boord. Pa werkt op de grote vaart en was aan het werk. Oma had een heerlijke lasagna gemaakt en wij namen een toetje en bubbels mee voor de nieuwjaars toast. Ook de zwitserse Vincent was er. Zijn boot is een opvallende verschijning omdat hij op zijn romp een Afrikaans landschap heeft geschilderd. We zagen de boot voor het eerst in Gambia bij Lamin lodge liggen en nu is hij onze buurman op de ankerstek in Curacao. Vincent is electricien maar houdt meer van schilderen en reizen.
Om de tijd tot de jaarswisseling te doden spelen we gezamenlijk het wereldreisspel. Een soort van triviant met vragen over allerlei landen. Veel lol en we leren ook nog wat over andere landen, culturen en gewoonten. Vincent oefent zijn Nederlands met het voorlezen van de vragen en wij oefenen Engels als we de vragen voor hem vertalen.
De hele avond kijken we ook regelmatig om ons heen want er worden enorme hoeveelheden siervuurwerk afgestoken nog voor het middernacht is. We verbazen ons over de hoeveelheden, maar als het middernacht is merken we dat we slechts een voorproefje gehad hebben. Vanuit het Spaanse water hebben we mooi zicht op de (duurdere) wijken en een enorm siervuurwerk spectakel uit alle windrichtingen. Ruim 3 kwartier schieten er prachtige vuurpijlen in het rond alsof ieder huis zijn eigen vuurwerk show heeft. Kort na een uur gaan we te kooi, maar het geknal gaat door tot diep in de nacht.



.